Sudi sudi lah jadi follower

Thursday, May 10, 2012

Teringat Musim Buah2 an

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.....

                   Tak habis lagi mood balik kampung,masih mengenai kampung  maklumlah sesekali balik byklah ceritakan..Nampaknya pokok durian mak mentua aku dah mula berputik.Byk pulak tu putiknya.Bayangkan kalau semuanya menjadi tiga pokok pulak tu....Rasa2 nya sempat tak merasa buahnya ye!..Memanglah Mak Mentua aku selalu simpankan dan bekukan dlm peti ais untuk anak menantunya tapi tak sama rasanya dgn isi buah durian yg baru jatuhkan....Aku masih ingat pertama kali merasa musim buah durian ni masa mula2 di sahkan kanser tahun 2007 dulu.Konon2 nak menenangkan fikiran dan berubat tradisional di kampung....AKU BEKAS PESAKIT KANSER

Banyaknya putik duriankan

                     Kebetulan masa aku balik tu musim buah duku langsat, waktu yg sama manggis org Tganu panggil buah sementa, rambutan lagi memang mandi buahlah waktu tu..Kalau duku langsat mcm buah anggur je bergayut-gayut..Petik buah dr beranda rumah je..Rambutan jangan cakaplah,pandang sebelah mata je..Buah sementa satu loyang besar..

Musim buah tahun 2007- Seronok cari buah durian jatuh
                       Nak bagi anak2 aku makan???Asraf krg sikit terutama durian tapi duku langsat kesukaannya..Jangankan Faiz blh habis sebiji di hadapkannya..Firdaus masih kecil 1 tahun lebih tak mengerti apa2 lagi..Bila malam Asraf dan Faiz buat  perangai..Sudahnya keduanya pakai pampers org dewasa..kena cirit-birit..Sabar je lah ye!..Seronok betul waktu tu tak termakan buah2an..Bagi jiran pun tak herannya sebab rumah mrk pun ada....Aku siap cari kotak bawa balik K.L..Memang meyeronokkan, tapi mak mentua pula suruh pantang terutamanya duku langsat .Frustnya aku !!


Bila melihat keindahan buah2 an ketika itu terlupa aku ada barah
Kenangan Terindah tapi terlalu menyakitkan

                      Maklumlah ketika itu kanser takut merebak..Tapi aku hentam jugalah sebab kalau mati kempunanlah  aku..Itulah pemikiran pengidap sakit kanser ketika itu..Tak perlulah nak menyalahkan aku!!.Org yg di sahkan kanser je ,tak kiralah kanser apa baik lelaki atau perempuan yg faham situasi aku ketika itu..Yang aku pelik tu kenapa buah musim serentak..Masa tulah cempedak berbuah.Mangga berbuah..Bila time tak de habuk pun tiada..Mcm aku balik hari inilah..

Sudah-sudahlah Faiz- nampak tak blh nak telan dah!
Montelkan Faiz 

                       Masa tu akhir tahun 2007 kini 2012 bermakna 5 thn aku balik bukan masa musim buah..Mak Mentua aku cakap kemungkinan buah masak masa bulan puasa..Masa tak kena lagi, siapalah nak makan waktu bulan puasakan..Inssya'Allah kalau panjang umur, murah rezeki kemungkinan kami balik 2 minggu selepas raya..Memang tak adalah jawabnya..Makan durian peti ais lagilah nampaknya!!!                               

3 ulasan:

:sour n sweet: said... [Reply to comment]

wah!!!bestnya buah...ni buatkan tambah rindu dendam kat kg halaman!! T_T

atuk said... [Reply to comment]

Assalamualaikum Siti

waaaaaa...durian memang buah kegemaran atuk tu....


atuk tetap mendoakan agar siti dan keluarga senantiasa dlm pemeliharaan Allah senantiasa

dieyna said... [Reply to comment]

suka durian.. syok faiz makan durian... huhu

SELAMAT HARI IBU AKAK...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...