Sudi sudi lah jadi follower

Sunday, January 15, 2012

Hospital Pusrawi

            Assalamualaikum warah matullah hibarakatuh,   Di mana anak aku di mana anak kita, itulah persoalan yg sedang berada dlm hatiku. Anak-anak yg sebaya dgn anak sulungku Asraf berumur 17 tahun ke bawah berlonggok dgn asap berkepul bangga dgn rokok masing-masing.Membiarkan suara Azan berlalu begitu shj.Mana ibubapa mrk ?????siapa harus dipersalahkan ,adakah aku sebagai permerhati di jendela berdepan dgn padang ini.Bulan puasa pula dijadikan pot utk mrk yg tidak berpuasa, siap dgn bekalan makanan dan minuman seolah-olah mrk bangga dgn perbuatan mrk.Berbalik pada anak aku Asraf umurnya tak memberi pengertian apa-apa baginya.Bertepuk tangan ,berjalan tanpa henti dlm rumah.Aku tak tahu bila masa dia letih.Tapi ketiga -tiga anakku Ahli Syurga...

          Hikmahnya aku tak perlu menanggung dosa anak sekirannya mrk tidak sembahyang ,berpuasa, sebab mrk tergolong tidak mumayyiz dan berakal  tapi aku kena sabar dan menjaga hingga ke akhir hayat mrk. Aku berdoa kalau sampai ajalku biarlah bersama-sama dgn anak-anakku selahad pun tak apa. Tak sanggup roh aku melihat anak-anakku tercari sisa makanan dlm tong sampah Nauzzubillah min zalik..........

       Alamak lamanya aku melayan perasaan ok lah apa jadi ye......masa tu bulan puasa  2008 sakit berdenyut dan makin bengkak ,aku pergi klinik Najihah dia mencadangkan jumpa kawannya Dr Razifah Pakar surgeri di Hospital Pusrawi. Pada awalnya akuberdegil aku tak nak , suami pula paksa akhirnya aku akur maklumlah hospital mahalkan? Punyalah marah Dr tu dia ceramah kat aku hampir 2 jam sebab kanser aku dah mula merebak hampir ke peringkat 3,ini bermakna aset aku perlu dibuang dan limpa juga....

           Dr Razifah ni bagus tau bkn nak promosi tapi nasihat dia mcm prof dr Muhaya, kalau jumpa kat luar tak sangka dia  Dr....... Dia suruh aku buat operation secepat mungkin bayangkan masa tu lagi beberapa hari nak raya. Aku minta tangguh sebab aku nak raya bersama keluargaku mungkin ini raya terakhir bagiku.........(.fikiran aku masa itulah.).......Aku tak tahulah bulan puasa dan raya mesti duduk wad..Ikuti kisah selanjutnya tentang anak2ku...Tibalah hari keenam raya aku pun selamat menjalani operation bayangkan apb sedar dari operation wayar disekelilingku dgn dua botol air bisa bercampur darah dipinggangku..........

           Syukur Alhamdullilah aku masih bernyawa lagi tapi bila aku rasa dah tak de.Bayangkan aset penting bagi seorang wanita sepertiku terasa kecacatannya.. Rasa nak menjerit pun ada menangis  hu! hu! hu! akhirnya aku ishtifar banyak -banyak sesungguhnya semuanya adalah kepunyaan Allah SWT semuanya dipinjamkan sekejap padaku....Tiba masanya utk dikembalikan kpd yg empunNYA.

            Yang penting suamiku ada disebelahku itulah mengembalikan semangatku. Pucat muka dia sebab dia takut dgn darah dlm kedua-dua botol tu. Aku pun ngeri,aku bergerak je darah tu keluar sukar utk ke toilet .....masa tu tak blh sembahyang pula ,aku hanya berzikir dan berselawat kpdnya.Ini aku nak nasihat pada diriku walau sakit mcm mana teruk sekali pun sembahyang jangan tinggal..........masa nilah kita nak bertaubat dan berdoa padaNYA semoga dipanjangkan umur dan dipulihkan kesihatan....

        Ramai yg meninggalkan sembahyang ketika sakit lebih menyedihkan pesakit berusia emas.. Alasannya sukar nak ambil air sembahyang, sebenarnya dari botol mineral pun kita blh ambil air sembahyang dan waris boleh membantu pesakit utk ambil air sembahyang.Melalui pemerhatianku ketika menjaga arwah ayah mentua di wad  Hospital Terengganu dulu dan  pengalaman aku  duduk hospital , menjaga anak sulung saya Asraf selama 3 tahun di hospital percaya tak....Kalau anda sanggup tak drpd dlm pantang 10 hari hingga 3 tahun saya berada di KK6 dan KK7 hingga berumur 3 tahun di HKL.......Innalilla-Wainnahilla-Hirajiun.....nanti bila ada kesempatan akan aku coretkan tentang Asraf dan dua lagi anakku......

            Berbalik kisahku,  hari 3 di Hospital ,aku mohon balik demi anak-anakku.Dua anakku di jaga oleh mentuaku ,yg bongsu Fizi mak ayahku jaga.Fizi kerap menangis sebab tak pernah berenggang dgnku.Aku balik dgn kedua-dua botol masih tergantung dipinggangku.Pergerakkan terbatas, lebih mengerikan anak bongsu berminat dgn botol tersebut.......bila dia tarik tuhan je yg tahu sakitnya. Malam pula dia kuat menangis sampai ke pagi.........Luka operation lambat baik hampir sebulan lebih krn koyak sebabnya byk bergerak dan dukung anak..........Doktor membebel krn lambat sembuh , ini bermakna aku lambat utk menjalani kemoterapi dan radioterapi.Seterusnnya........TUNGGU!!!!!!!!


0 ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...