Sudi sudi lah jadi follower

Thursday, January 26, 2012

Kisah Muhammad Asraf @ Mamat

   Assalamualaikum warah matullah hi barakatuh.........
Cuti Tahun Baru Cina ,ramailah bercuti ,balik kampung, melancong dlm negeri ada ke luar negeri bagi yg byk duit tu seronoklah ye, tapi berwaspadalah ye!jaga anak2 ketika mandi kolam, pantai tgh berombak ni bahaya!..Adik bongsuku pula,dompetya dicuri ketika bawa kawan2 Uitmnya shopping di Jln TAR...duit sikitlah maklumlah pelajar tapi kad IC,pas dia,voucher buku 1m'sia dll lagilah habis hilang.Berhati-hatilah ye!!!Aku dan keluarga duduk rumah je !maklumlah suami tak de overtime .TI tgh gawat ni ,asal cuti je kilang tutup.Puluspun krg le....Tangan aku pulak bengkak ,krglah update blog...Hai mcm2 sakit dah!!! apelah.Itulah aku.....

    Melangkah ke alam perkahwinan pd usiaku 21 thn, kini hampir 18 thn usia perkahwinanku dgn suami tercinta...Kira muda sgt tak kahwin usia tu???tak jugak kan..Aku berhenti kerja krn mengikut suami ke Batu Pahat .Suami sambung belajar dkt UKM sana .Kami menyewa rumah di Parit Sulung...Sebulan kemudian aku disahkan hamil.,org kata bunting pelaminkan..Ini mengembirakan kami berdua, tapi aku mengalami alahan yg teruk hingga menjejaskan kesihatanku sedikit sebyk menganggu pembelajaran suamiku...Apatah lagi terlalu byk gangguan dlm rumah tsbt spt yg aku cerita dlm entri2 yg lepas....Suami pun tak tlepas dr gangguan tsbt misalnya bila belajar mlm dengar suaraku memanggil tapi aku tak...Diapun penakut jugak ,ha! ha! ha! kelakarkan......Jiran tiada di sebelah yg ada cina buka kedai cat kereta..mlm dia balik rumah dialah..memang seramlah rumah tsbt.

    Bila cuti semester suamiku, kerja shell minyak part time, Suami berbual dgn pakcik sama2 kerjalah,tanya rumah bla..bla.Pakcik tu suruh kami pindah memang ada gangguan...Tiada rezeki suami teruskan pelajarannya,aku  pindah KL suami kerja di TI semula hingga kini.Aku selamat bersalin di HKL, bayi lelaki berat 3.16kg pukul 9.30 pagi ,tarikh3.8.1995..Tiba-tiba anakku sesak nafas ketika dilahirkan di tempatkan wad SCN pediatrik, wad kanak-kanak...Aku dibenarkan balik ptg tu juga, singgah di Pediatrik dlm keadaan tertatih -tatih menahan kesakitan ...Tapi demi anak, kugagahi jualah....ALLAH swt mengetahui perasaanku ketika tu...

     Sampai di wad SCN(ICU) lah kot....tiada kata2 yg blh kuungkapkan hanya tangisan seorang ibu, wayar melingkari  badan anaku ,bernafas melalui oksigen ,hidung dimasukkan tiub bg mblhkan ia minum susu sakitnya dan seksanya anakku ......Perasaanku ketika itukan, nak saje aku mengantikan diriku di tempatnya....Aku hanya beristighfar shj..Aku yg mengandungkannya 9 bln 10 hari,menanggung kesakitan 18 jam utk melahirkannya tak mampu nak buat apa2 utk dia.....

    Petang tu juga , kami jumpa dr pakar kanak-kanak(tak ingat namanya).Dr perempuan berbangsa India menerangkan komplikasi anak kami...,dia mengalami kesukaran bernafas tpaksa ditiarapkan memudahkan oksigen sampai ke paru2nya, mengalami sumbing lelagit menyebabkan lidah kebelakang, dagunya agak kecil, sumbing menambahkan kesukaran utk menghisap susu,tiub tpaksa dimasukkan melalui hidungnya.Dr menyatakan ,kemungkinan utk peluang dia hidup amat tipis......Astaghfirullah-rabbal-Baraya bermakna jangan bersedih, sesungguhnya ALLAH bersama kita, tapi air mataku tak blh ditahan-tahan bila mengenangkannya hu! hu! hu!....... cukuplah dulu ye...lain kali cerita lagi????



0 ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...