Sudi sudi lah jadi follower

Wednesday, February 22, 2012

Di Alam Barzakh (Alam Kubur)

Assalamualaikum.........
      Bersambung dari entri yg lepas ,Tanda 100 hari sebelum hari mati  .Sekadar ingin mengingati diri ini kadang kala terlupa dgn nikmat dunia yg hanya sementara:-


FASA-FASA ALAM KUBUR

1. KESEMPITAN
2. PERTANYAAN MALAIKAT
3. AZAB/NIKMAT KUBUR
4. DITEMPATKANNYA ROH
5. KEBANGKITAN SEMULA

        Alam kubur adalah alam antara kehidupan dunia dan akhirat yang dimulai setelah kematian dan berakhir setelah kebangkitan.Setelah masa ini, seseorang yang beriman merasa bahagia dan sebaliknya, sedangkan orang kafir mengalami azab..

        Orang yang sudah mati akan dihimpit Alam Kuburnya, sesiapapun  baik kafir ataupun Muslim akan merasakan himpitan kubur bezanya penyempitan yang dialami seorang Mukmin tidak berlangsung selamanya, tidak seperti orang kafir yang terus menerus dihempit sampai memecahkan tulang rusuknya, sebagaimana sabda Rasulullah SAW yang disampaikan oleh seorang Ulama sebagai berikut :
Rasulullah SAW Bersabda : "Sesungguhnya Kubur itu memiliki himpitan, seandainya ada orang yang selamat darinya maka akan selamatlah ia seperti Sa'ad bin Mu'adz"

           Saad bin Mu'adz akan mengalami himpitan kubur, padahal ia adalah seorang pemimpin yang penuh kemuliaan.... Hadis yang diriwayatkan Nasa'i dari Rasulullah SAW, menyebutkan : "Kematiannya menggoncang 'Arsy, Dibukakan baginya pintu-pintu langit, pintu yang banyak, Kesyahidannya disaksikan oleh 70000 Malaikat, maka sesungguhnya ia mengalami himpitan kubur, kemudian Allah melapangkannya."
Sedangkan  Sa'ad bin Mu'adz seorang pemimpin yang besar, hamba yang soleh dan mati dlm keadaan syahid, masih mengalami himpitan kuburnya, lalu bagaimana dengan aku dan anda semua???!!!

           Rasulullah SAW bersabda : "seorang manusia apabila diletakkan didalam kuburnya, dan sejurus  sahabatnya kembali pulang dan dia mendengar suara menyapa mereka, akan datang kepadanya 2 Malaikat dan mendudukkannya, dan bertanya, Siapakah Tuhanmu ? Siapakah Nabimu ? Apakah Agamamu ? Maka dia menjawab : Allah adalah Tuhanku, Muhammad adalah Nabiku, Islam adalah Agamaku. Terdengarlah seruan dari langit, Benar hambaku, hamparkan baginya tikar diSyurga, lalu angin dan wangian dari Syurga datang kepadanya. kemudian diluaskan seluas mata memandang, seorang yang rupawan datang menemaninya yang tiada lain amal solehnya"(HR. Ahmad, Abu Daud, Hakim dan Baihaqi).


          BENARKAH ANDA BOLEH MENJAWABNYA ???   Dari percakapan seseorang yang jarang menyebut asma-Nya, dan ibadah yang sering anda remehkan .., serta sunnah Rasul yang anda sering abaikan.... Pada saat itu (ditanya), anda hanya akan menjawab : TIDAK..., TIDAK...., TIDAK...., terdengarlah suara dari langit,  Hamba Ku ini seorang pendusta, hamparkan padanya tikar dari api neraka, bukakan baginya pintu-pintu neraka seluas-luasnya, panas terik; kering kontang di Neraka mendatanginya, kuburannya disempitkan sampai pecah-pecah tulang-tulangnya,  seorang berwajah buruk berpakaian buruk dan berbau busuk datang padanya yang tiada lain amalan buruknya di dunia.....




SEBAB-SEBAB SEKSA KUBUR

Ibnu Qayyim Rahimahullah, dalam kitab Ar-Ruh menyebutkan ada beberapa dosa dan maksiat yang dapat menyebabkan kita diseksa dialam kubur, diantaranya :


- MELALAIKAN SOLAT
-MEMBACA ALQUR'AN KEMUDIAN MELUPAKANNYA
- TIDAK BERSUCI SETELAH BUANG AIR KECIL
- BERKATA BOHONG
- TIDAK MEMBAYAR ZAKAT
- POLA HIDUP YANG BERLEBIH-LEBIHAN(BOROS)
- MAKAN RIBA
-PENIPUAN
- MEMFITNAH SESAMA MUSLIM
- KHIANAT TERHADAP AMANAH YANG DIBERIKAN
- ENGGAN MENOLONG SESAMA MUSLIM
- MINUM ARAK
- BERZINA
- MEMBUNUH

       Taubatlah Saudaraku ... !!! sebelum kematian mendatangi kita dan mengakhiri perjalanan hidup kita di dunia, meninggalkan apa yang kita miliki, meningggalkan harta, meninggalkan orang yang kita sayangi, bahkan keluarga kita, kita akan dikuburkan bersendirian diruang yang sempit dan gelap gelita, kita hanya sendiri dalam suasana yang mencekam di alam kubur. Keluarga, Isteri, Anak2  kita, Sahabat kita, yang pada saat kita masih hidup kita sering tertawa bersama, makan bersama, menangis dan bergurau senda bersama namun semua itu telah berakhir setelah kematian medatangi kita. Marilah kita bertaubat, Mohon Ampun atas segala dosa yang kita lakukan. Marilah  kawanku .., betapa Allah SWT Maha Pemurah dan Penuh Keampunan....

        "Wahai Anak-anak Adam..., meskipun dosamu sepenuh petala langit, kemudian engkau meminta keampunan kepada-Ku, keampunan-Ku  bagimu dan tidak bagi yang enggan (meminta keampunan).  Wahai Anak Adam, seandainya kau datang pada-Ku dengan kesalahan seluas bumi, kemudian engkau datang pada-Ku, dan tidak berbuat syirik (menyekutukan) pada-Ku, dengan sesuatu apapun, Sesungguhnya Aku akan berikan kepadamu pegampunan."

ASTAGHFIRULLAH... ASTAGHFIRULLAH... ASTAGHFIRULLAH... ASTAGHFIRULLAH... ASTAGHFIRULLAH... ASTAGHFIRULLAH... ASTAGHFIRULLAH... ASTAGHFIRULLAH... .

       Alangkah bahagianya, seandainya maut menjemput kita saat sedang berjurai air mata merasakan manisnya iman dalam sujud penghambaan, rindu akan perjumpaan dengan-Nya.

      Alangkah indahnya air mata yang selalu berlinang dari munajat seorang anak yang soleh dan taat kepada Allah SWT, merindukan kemuliaan dan keselamatan bagi kedua orang tuanya. Taburan doanya menjadi cahaya yang menerangi hari-hari gelapnya di Alam Kubur.Kiriman doanya menghantarkan kepulangan orang tuanya kepada Allah SWT dalam Husnul Khatimah. Rintihan dan Munajatnya menjadi benteng yang kukuh sebagai penghalang dari azab dan seksa kubur. Doa yang tiada terputus mengalir dari ketulusan hati dan kebeningan hari agar orang tuanya dalam kasih sayang Allah swt....

      Wassalam....


                                             
                                     Renungan kita bersama...Hanya selimut putih

0 ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...