Sudi sudi lah jadi follower

Saturday, February 11, 2012

Fragile X Sydrome

      Assalamualaikum warah matullah hi barakatuh......
Sebenarnya kisah perjalanan hidup Faiz ni tak habis lagi...Kadang-kadang aku terasa juga kenapa kehidupan aku byk dihabiskan di hospital..Mungkin masa kecil-kecil dulu teringin nak jadi doktor..Mak dan abah aku selalu beli mainan doktor2..Cita-cita dulupun bila cikgu tanya nak jadi apa?jadi doktor...Bila sembahyang minta doa pada Allah swt nak jadi doktor masa budak2 dululah tapi malas belajar..Macam mana Allah nak makbulkan ? Inilah jawapannya doktor pada anak2 akulah ha!ha!ha!ha.....Peralatan hospital, masuk tiub perut anak,masuk bilik pembedahan,bilik ICU semua aku rasa cuma tak bedah orang....Jadi ingatlah pengajarannya berusahalah bersungguh2 dulu,baru berdoa dan bertawakkal...

         Bila umur Faiz 2 thn masih tak boleh bercakap ,samalah abang dia Asraf baru pandai berjalan.Aku ni dah mcm jaga anak kembar pula...Masa tu pulak kemelesetan ekonomi byk kilang eletronik tutup, bayangkan suami aku kerja 2minggu kerja,2minggu cuti..Faiz minum susu isomil dlm rm 50 setin 700gm,4 tin sebulan ,Asraf pula minum susu promise yg disyorkan Dr mahal jugaklah dah tak ingat hegenya..Pampersnya lagi itupun kat rumah aku pakaikan lampin,duit perjalanan ulang alik ke hospita lagi.Dulu tak dpt lagi peruntukan duit utk anak OKU....Aku pun buat kuih sikit2 dulu dan tumpang letak kuih utk dijual...

         Bila temujanji hospital HKL ,anak2 aku dirujuk ke bahagian pakar genetik dan psikiatri, masa tu di bwh Dr Chow dan anak2 buahnya..Sekarang semua dah tak de dah pergi swasta..Aku dan kedua anakku diarah menjalani ujian darah....Darah perlu dihantar ke Australia utk dianalisis, pada awalnya Dr kenakan bayaran rm10000 sebab suami pekerja swasta..Gila! mana ada duit masa tu,tak payahlah ujian aku dan suami redhaje anak aku cacat dah ketentuan illahi.Melalui pbincangan Dr dgn pihak atasannya ,kami tak dikenakan bayaran apa2 semuanya kebajikan masyarakat tanggung....Alhamdullilah .

          Sebulan kemudian keputusan diterima dan aku adalah pembawa Frafile X....sedihnya hu! hu! hu!....
Dr tak benarkan aku mengandung lagi..Tapi kenapa aku berani menanggung risiko...ikuti selanjutnya ye!!

                                   Klinik Psikiatri kanak-kanak di HKL

   

2 ulasan:

Syira Rara said... [Reply to comment]

hai! bru follow awak pnya blog..klau ada masa singgah la blog sy..kalau sudi follow la yea..boleh share cerita nnt (^_^)v

atuk said... [Reply to comment]

Assalamualaikum Siti

Salam Ukhwah

terima kasih sudi ziarah PHD

sedih perjalan hidup puan
saya mampu berdoa untuk puan sekeluarga

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...