Sudi sudi lah jadi follower

Wednesday, May 23, 2012

Anak2 Aku pulang dari PDK

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh....

                    Entahlah mengapa sejak akhir2  ni perasaan jemu dan mula malas utk berblog..Selain dr tugas baru aku membungkus dan mengepos sabun2 ini membuat aku terlupa dgn komputer ini buat seketika..Bila anak2 aku balik dari PDK lagilah, tangan mcm tak cukup dua, kalaulah blh jadi mcm sotong?..Semuanya nak cepat nak mandi serentak..Nasib baik bilik air ada tiga.Masing2 sorang satu..

Firdaus Hafizi di Klinik Pediatrik,HKL

                     Setiap hari rumah aku mcm taska dah bila aku buat sorang, dua lagi terjerit langsung tak boleh belajar bersabar..Lambat sikit menangis.Haru birulah budak2 ni!!..Dengar rumah org senyap sunyi je ,tak mcm rumah aku gegak-gempita di buatnya..Dalam bilik air,kalau di biarkan blh habis air satu tangki rumah ni...Bila dah mandi, nak pakaikan baju pula..Nampak je mcm tu tapi kalau bab memilih baju nak yg celik je.Habis tu yg lama2 ni sapa nak pakai, bukan ada orang nak tengok pun kejap lagi nak tidur petang lepas tu mandi balik....


Pantang Dr. tak da, dia ambil alih jadi Dr...Dr pun pening kepala dgn kelasakan  Firdaus.
Dia tanya aku mcm mana aku blh handle anak2 aku ni tanpa pembantu?
Jawab ku " Allah bersamaku"..

                  Dah cantik kalah nak pergi berjalan, terjerit-jerit minta makan..Aku tanya mrk kat sekolah tak makan ke?? Semuanya membisu seribu bahasa, manalah anak2 Autisme aku ni boleh berkata-kata..Ambil nasi dan lauk suapkan saje..Kalau aku biarkan mrk suap sendiri alamatnya satu rumah beremah..Penat menyapu dan mop lantai pun tak habis lagi..Bila perut kenyang  mereka senang hati baru cari remote suruh buka TV tengok channel 106 TV Oasis.Sebelum waktu Zohor kan ada zikir munajat Arwah Ustaz Asri, Ustaz Dzulkanain dan Munir ,kumpulan Hijaz..Kegemaran mrk ni,jangan cuba nak tukar2 channel blh mengamuk satu rumah.  ..Aku pun terbongkang sekejap sementara menunggu waktu Zohor.Melepaskan  lelah sekejap dgn kerenah anak2 aku..    
         

                   
Terlalu aktifnya Firdaus Dr mencadangkan ubat ni utk mengurangkan  hipernya.
Tak sampai hati aku nak baginya takut kesan sampingan..Guru PDK pun tak mengalakkan
anak aku ambil ubat tersebut..Selagi aku mampu mengawalnya biarlah Firdaus begitu tak sanggup aku tengok dia  blur shj.
                         
                            Pukul 3.00 ptg ,diorang pun tutup Tv ajak aku naik atas tidur ..Sejak kecil lagi aku ajar mrk kalau nak tidur mesti masuk bilik, jangan tidur di ruang tamu..Makanan tak blh bawa naik ke atas dan dlm bilik..Bila mrk di ajar dgn sendiri mrk lakukan rutin yg sama ke mana shj mrk pergi..Masalahnya aku pun kena tidur sekali, kalau tak mrk takkan tidur..Beginilah sikap anak Autisme lurus pemikirannya.. Kalau sesuatu rutin berubah sukar utk mrk menerima perubahannya..Misalnya kalau balik kampung ke, payah utk mrk tidur di ruang tamu..

3 ulasan:

Kazman / Sue said... [Reply to comment]

haaa3x... penangan anak2x kan... anak nak membesar memang nak perhatian kita....

Dieyna said... [Reply to comment]

betul kak.. Allah bersama mu...

Saya baru dapat pelajar yang ada Autisme Sidrom Aspeger.. Banyak kena belajar untuk tangani murid yang ada masalah tingkah laku sosial... Sekurang- kurangnya saya dapat menimba pengalaman...

Anonymous said... [Reply to comment]

salam siti...ujian buat kita yer dak...penat lelah kita Allah saja yg tahu..semuga kita diberi seribu kekuatan dalam menjaga anak2 istemewa kita ni.....

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...