Sudi sudi lah jadi follower

Friday, May 25, 2012

Anak2 Aku Terkunci dlm Kereta....



Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.....

                  Hari Khamis  ada jamuan Hari jadi utk anak2 OKU di PDK Batu Arang  ,mak ayah dijemput hadir sekali dan penyerahan duit bulanan utk OKU sekali..Biasalah nak bawa ketiga-tiga anak Autisme aku ni bukannya mudah berlainan karektor dan hyperaktifnya..Ayahnya tak dpt pergi krn kerja, kalau selalu ambil cuti kena buang kerjalah pulak..Sapa pulak nak tanggung makan minum anak2 aku dan akukan..Kalau tak pergi katalah pulak aku ni tak campur dgn org.Aku ni dah kena basa dgn En Mat hari tu.Cuti suami akan   ambil time bawa anak2 pergi hospital dan temujanji aku dgn Dr Kanser akulah...

                   Aku datang pukul 9.30 pagi, makanan dah penuh atas meja dgn keknya..Bayangkan anak2 aku mana blh tengok makanan byk terutamanya Firdaus Hafizi nilah..Bermulalah episod kejar mengejar aku dgn anak2 aku ni mengalahkan "Plastic man dah"....Ialah orang lain ada sorang anak je bermasalah berbanding dgn aku ni ..Nasib baik Faiz oklah  sikit senyap je..Nak tunggu pengerusi dan AJK datang dan berucap pula, nasib baik ada Ajk yg kesian tu dia ambil seketul ayam utk Firdaus,senyaplah sekejap..

                    Baru aku duduk ,Pengerusinya En Mat berucap ..Asraf pula buat perangai sebab dia ni tak blh dengar bunyi bising(kalau rumah org kahwin bunyi kompang)dan bunyi mikrofon ni..Haru biru jadinya, dia cuba rampas mik tu dekat En. Mat dan mengamuk di majlis tu...Kedengaran suara "Mana maknya ni"kata2 tetamu kat situlah..Aku dah tak tahu nak cakap apa dah, biarlah mrk tahu sikap anak2 aku..Masalahnya anak2 sebegini faham ke utk bersabar terutamanya bab makan ni?? Adakah mak ayah nya bersalah dlm hal tersebut??..





                    Macam biasa aku sampai rumah  tutup pagar dan kunci sebelum keluarkan anak2 aku dan matikan enjin kereta.. Aku tak nak terjadi spt entri lepas ...
Kadang2 aku takut dgn anak2 aku ..Pintu kereta terbuka pd awalnya, tiba2 Firdaus dr belakang pergi ke depan tutup pintu dan tekan locknya..Bayangkan kunci spare dlm beg tangan aku, selalunya berada dlm poket tapi sebab jamuan aku pakai seluar tiada poket selalunya trek je..Pada aku ada kunci rumah je..Rasa nak tercabut jantung aku rasanya..

                     Firdaus ke main pulas stereng mcm pemandu F1 lagaknya siap tekan minyak lagi, nasib baik dia tak matikan enjin.Kalau tak kepanasan anak2 aku jawabnya..Aku pujuk Asraf suruh buka punat tersebut, dia hanya ketuk cermin sambil mengamuk-gamuk dlm kereta mungkin dia nak terkencing kot..Suruh Faiz lagi hampas ,dia hanya ratib dlm kereta..Astagfirullah Hal Azim..Aku nak call je ayahnya di tempat kerja..Perjalanan pulang sejam bayangkan Hulu Kelang ke BTP ni..Aku pujuk Asraf lagi hampir setengah jam rasanya..Aku tahu anak2 aku mesti rimas dan hendak terkencing selalunya..

                       Ya Allah, Ya Tuhan Ku permudahkanlah perjalanan hidupku dan keluargaku..Sesungguh Nya, Kau Maha Mengetahui Nya gerakanlah tangan anak ku Asraf".Amin..Aku hanya mampu berdoa, memang aku benar2 ketakutan sebenarnya.Menggigil kepala lutut ni,kalau di torehpun tak berdarah kot, jangan buat pasal!!...Tiba2 Asraf mengamuk dan Firdaus cepat2 pergi belakang sekali takut dgn suara Asraf...Sambil tu Asraf pegang punat tu dan terangkat Alhamdulillah..Cepat2 dia keluar dan terus masuk toilet kat atas..Membebel-bebel aku pada Firdaus kena jugaklah tarik telinga..

                        Sampai hari ini kepala aku pening dan rasa nak demam pun ada..Dah lah esok dah janji dgn adik2 aku utk bercuti di Tiara Beach Resort..Sebenarnya Asraf bukan tak pandai buka punat tu ,pernah sekali aku dan ayahnya bawa Firdaus pergi klinik.Tiba2 dia meluru masuk dlm klinik tu padahal aku kunci kereta..Bahayanya kalau dia keluar terus ke Jalanraya? Bayangkan..Sekarang ni ke mana2 kena pakaikan tali pinggang utknya tapi bila jadi kejadian semalam..Serba salah dibuatnyakan...

                 

                         

3 ulasan:

Dieyna said... [Reply to comment]

firdaus nk jd plumba kereta tu.. mujur takde apa2 kak

lelamaisara said... [Reply to comment]

budak2 ni sukar dijangka kan...
Alesya anak saya pon sama aje ...huuu..kadang poning pikirkan nye..:)

Siti_btp said... [Reply to comment]

Sampai hari ini pening kepala tak hilang dah makan penadol dah ni..

Jangan kena darah tinggi sudahlah!Hai anak2 ku.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...