Sudi sudi lah jadi follower

Sunday, August 26, 2012

Bagaimana Ketiga -tiga Anak Istimewaku Beraya??

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh......

      “Taqabbalallaahu Minna Wa Minkum ” yang ertinya Semoga Allah SWT menerima amalanku dan amalanmu..  Pejam celik,pejam celik dah 8 Syawal berlalu..Rasanya tak terlambat utk aku dan keluargaku mengucapkan Selamat Hari Raya Idulfitri..Ku mohon kemaafan sekiranya penulisanku ini ada yg menguris hati kalian yg membacanya ye!!.Mana yg dah melakukan sunnat  puasa 6 dah rayalah mrk..   

        Bagaimana anak2 istimewaku menyambut Hari Raya?..Biasalah mrk tak mengerti apa2.Bagi mrk setiap hari adalah sama bagi mrk..Mrk tak pandai memilih baju baru,warna apa,tema apa,jenama apa.Paling penting baju itu selesa dan tak panas.Cuma mrk rasa pelik knp byk sgt makanan terhidang atas meja terutama rumah Tok dan Wannya..

        Pagi Raya??Bagi aku sekeluarga tiada tema yg sedondon spt kaum keluarga lain.Anak2 aku pakai baju melayu pun sekerat hari je! lepas tu dia carilah baju buruknya sendiri.Nak kata apakan?..Pagi raya kami berhari raya di BTP nilah.Mmg sunyi sepi baring tgh jalan pun tak apa.Masakan yg selalu aku masak di pagi raya "nasi minyak,ayam masak merah dan acar rampai"..Alamak lupa pulak nak ambil gambarkan..Anak2 tak tahu nak makan ketupat @ nasi impit.Mrk tetap cari nasi.


Peliknya  Baju Melayu anak2 Istimewaku lengan pendek .
Payahnya nak ambil gambar mrk ni.

         Petang Raya tu baru aku ke rumah mak abah.Kalau awal2 sibuk maklumlah anak2 aku tak blh tengok org kelam kabut.Bila petang suasana agak tenang sikit utk mohon kemaafan..Nampak sgt keuzuran di wajah ayah tercintaku.Maklumlah kencing manisnya yg agak kritikal, 3 kali suntikan yg berlainan satu hari..Bulan puasa ni mmg payah hendak puasa,kdg2 buang air tak terkawal terlepas bbrp kali .Nampak penat terpacar di wajah ibu kesayanganku krn menguruskan abahku.Emak pun bkn kuat sgt tu darah tingginya dan kencing manis juga .Aku ni pulak asyik dgn kerenah anak2 istimewaku..Kesian mrk..


suapkan anak2 makan-di rumah Tok dan Wan
          Tak lama pun cepat2 kami balik Firdaus 5thn dah mula buat peragainya sebab byk sgt kuih raya atas meja.Dah gigit biskut masuk semula dlm balang.Pening kepalaku.Asraf 17 thn mula mengamuk, baling 2 brg dan tolak Wannya..Bertapalah kami anak-beranak di BTP ni..Nak jadikan cerita Hari Raya ke -2 ayahnya dah mula cuba memandu semula selepas kemalangan hari tu maklumlah 3.9 nanti nak kerja semula..Mcm biasa anak2 aku berebut2 masuk kereta.Suamiku start dan keluar dr parking.Tiba2 rasa sakit nak tukar gear,dia terlupa nak pakai anduhnya, keluar dr kereta dan tarik handbrake tapi dia terlupa tekan 'P'..

           Masa tu aku ni tgh kunci rumah dan masuk semula utk ambil anduhnya.Masa akak sdg pakaikan tiba2 bunyi dentaman di luar rumah..Kami berlari keretaku dah berjalan dan langgar pokok buluh depan rumah.Nasib baik tak langgar tembok TNB...Suamiku berlari, akak tak terkata apa2 pun...Suami undurkan kereta semula dan Firdaus 5 thn kena marah dgn ayahnya..Asraf 17 thn thn menjerit-jerit sambil menolak Firdaus.Mrk terperajat agaknya..Kereta calar balarlah nasib baik lampu tak pecah.Bayangkan kalau ada kenderaan lain atau org lalu ke..Nasiblah Firdaus tekan'D' kemudian dia tekan 'N' semula kalau 'D' berterusan dan tekan minyak mahunya dilanggar tembok TNB tu...

           Mungkin anak2 aku tercedera.."ALLAH HU AKHBAR"..Nasib baiklah jiran2 tak ada semuanya balik kg kalau tak mahunya masuk Harian Metro muka depan...Biasalah lepas tu aku membebellah dgn suamiku krn kecuaiannya.Knp dia tak letak "P" ..Jawabnya perasan dia dah tekan "P" .Dgn anak2 istimewa sebegini kita tak blh lupa dan lalai.Mrk blh bertindak di luar kawalan..Dulu anak2 pernah terkunci dlm kereta.Firdaus juga yg lock.Kunci pendua dlm beg tangan aku,dlm kereta juga masa tu..Dkt trafik light pun aku kena pegang "N" tu,kalau tak firdaus tukang alihkan.Takkan nak tekan P pulakkan.Pakai tali pinggang tak jln sebab dia blh meloloskan dirinya.."Lepas ni kena siapkan rotan dlm kereta..

         Aku tak dapat bayangkan kejadian berlaku hari ini.Kanak2 dah mula main di padang,kereta dan motor tak henti lalu-lalang.Kereta byk parking depan rumah ..Kemungkinan anak2 aku blh tercedera..Masya' Allah         
           

10 ulasan:

kak tini (umialya) said... [Reply to comment]

alhamdulillah tiada perkara buruk yang berlaku

Huda said... [Reply to comment]

Selamat Hari Raya, mujur tak jadi apa2 kan kak..

Dayana Bahar said... [Reply to comment]

Alhamdulillah.. takde apa2 ye... akak nampak kurus la... berat turun ye

Abil Fikri Ahmad said... [Reply to comment]

Syukurr tak de yg cedera..cantik pulak baju melayu anak2 akak tu pada pandangan mata saya..u guys, jangan nakal2 tau..uncle ucapkan selamat hari raya..

UmmiAbi said... [Reply to comment]

Alhamdulillah...xde yg cedera...
Moga akak & suami tabah...

Kazman / Sue said... [Reply to comment]

wahh... seronoknya mereka di hari raya....

selamat hari raya dan maaf zahir batin dari kami sekeluarga juga...

boni kacak said... [Reply to comment]

mujur tak ada apa2 yang teruk terjadi..

smsaroni said... [Reply to comment]

cantik pulak baju kotak2..mcm thn 60an dulu....lain dr yg lain...selamat hariraya..saya doakan Puan serta suami terus diberi kekuatan demi anak2...ameen

Fatin Zaini said... [Reply to comment]

Salam Aidilfitri,

Fatin Zaini datang singgah dan menjadi follower baru anda..

salam perkenalan dari saya, jemput ke sini http://www.fatinzaini.com

Dinie Athirah said... [Reply to comment]

salam akak... selamat hari raya.. actually, sy baru je jmpe blog akak.. kebetulan sy tgh duk feeling2 baca blog abg abil ms tu... akak, sy ada sorg kezen.. llaki.. umor dye, 20 tahun... dye sama mcm anak akak.. istimewa.. tp, dye x boleh berjalan, x boleh bercakap dan dye akan berada dlm dunia dye je... ms kecik2 dulu, sy suke la layan dye even dye x tahu ape pon sy buat..hehe.. tp, sy paling sedih bile tgk dye menangis.. sy rs kesian.. hurmm.. akak, ape2 pon sy doakan akak sekeluarga akan sihat selalu tau... =D

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...