Sudi sudi lah jadi follower

Sunday, March 11, 2012

Hafizi! Hafizi! Si gigi Rongak

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh...

            Malam tadi Hafizi buat hal lagi, entahlah anak bongsuku atau anak busukku tu buat aku lemah jantung..Biasalah kerja aku lipat kain waktu malam.Bayangkan mesin basuh 16 kg kain baju hampir satu bakul besar setiap hari.Suami aku selalu merungut kain baju mengalahkan anak sepuluh org..Ala! bukan dia yg lipat pun ..Macam mana tak banyak anak2 aku tak mcm anak orang lain air liurnya meleleh, tangan selalu masuk mulut begitu juga dgn hingus diorang..Aku kena tukarkan setiap kali baju diorang berbau hanyir..

           Sedang aku leka tiba2 Hafizi menangis, padahal ayahnya ada di luar. Hobi anak aku ni bila pukul 9.00 mlm Fizi suka melepak dlm kereta atau panjat motor siap ada gaya merempit lagi..Kalau tak dia melalaklah dlm rumah..Siang tak pulak sebab panas kot..faham pulak diakan..Bila dia menangis terjerit 2 aku pun keluar tengok darah membasahi mukanya, kering darah aku di buatnya, ayah dia pun panik sebab dia yg jaga anaknya di luar..Aku cepat kesat nak tengok apa yg tercedera mulut ke, muka ke ambil minyak gamat curah je kat mukanya nak berhentikan pendarahan konon..

           Beberapa hari lalu kan dlm berita Harian Metro menyiarkan seorang kanak2 hampir putus lidahnya sebab main papan jongkang jungkit terlempang dagunya..Ngeri aku di buatnya, aku suka fikir bukan2 tapi Alhamdulillah hanya bibirnya pecah..Tapi pelik juga darahnya pekat, byk pulak tu menitik-nitik sepanjang  masuk dlm rumah..Masalahnya Fizi ni tak bagi tengok..Ayahnya jangan cakaplah dia memang ngeri tengok darah ni semua tuala kesat darah Fizi semua nak dibuangnya.. Kan membazir tu!!..

           Sebelum kejadian tu, gigi Fizi bergoyang, tinggal sikit je..Aku nak cabut je tapi ayahnya tak bagi kononnya nanti berdarah, dia suruh bawa klinik gigi..Buat kelakar je !! bukannya gigi geraham, gigi depan je..Inilah orang lelaki takut sangat dengan darah....Setiap tahun aku kena pastikan suamiku jalani ujian darah dan kesihatan.Maklumlah elakkan kencing manis, jantung, darah tinggi dsbnya.Mencegah lebih baik dari mengubatinyakan...Sampai awal tahun mulalah dia mengelabah,kalau tak buat?? aku membebel..Ambil darah sikit boleh minta MC nak pitam.Kelakar! kelakar!!!  Punyalah penakut tapi tak mengaku EGO!!...

             Berbalik hal gigi Fizi tadi,  Aku pun tak ingat suami aku pergi mana masa tu, aku siapkan minyak gamat, aku cabut gigi Fizi sekejap je dia menangis dan tak berdarah pun..Bila ayahnya balik membebel-bebel dia kat aku."Kesian kat Fizi sakit ye".katanya pada Fizi..Ha! ha! ha! gigi Fizi sudah RONGAK!!!

Rupa2nya gigi kekal dah keluar ,kalau tak cabut pasti berlapis!!

3 ulasan:

BABY(MAMA AMANA&ARIEF) said... [Reply to comment]

part kain baju tue betul..kalau kain baju tue boleh cuci, sidai,lipat sendiri kan bagus!!

juejue said... [Reply to comment]

hehe.. comel aje fizi walau takde gigipun :)

Lydia Miza(Aidyl Azim) said... [Reply to comment]

Wahh akak x taku darah ye. Sy ni klu nmpk darah terus pitam. Bersalin x pitam..tp bila nmpk darah terus rasa mual dan pitam.. Bab cabut gigi ampun. Mmg x berani

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...