Sudi sudi lah jadi follower

Thursday, March 1, 2012

Ramainya Perempuan Kena Kanser

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh,

       Kira2 pukul 9.30 pagi balik lepas hantar anak2ku ke PDK, sedang aku terkial-kial undurkan kereta (bilalah nak mahir bawa kereta ni..lembab betul sebenarnya)..Motor ada belakang aku ,terperajat beruk aku, cemah aku tak langgar rupanya jiran seberang padang aku ni Kuza (bukan nama sebenar) mukanya persis muka Kuza...Muka dan tingkah lakunya amat sopan, lembut je orangnya..Dia memberi salam pada aku dan  aku pun bersalaman dgnnya...

      Di riak mukanya nampak kesedihan ,spt biasa wartawan tak bertauliah ni bertanya..Kuza kata masa buat pemeriksaan di klinik  terdapat ada dua ketulan dan Dr mengarahkan pergi Dr pakar Hospital Sungai Buloh supaya membuat biopsi (betul ke)..Dia tanya aku kena pergi ke atau tidak, sememangnya aku suruh dia pergi dgn segera..Kuza kata kalau betul kanser nak buat macam mana.?.Dia tanya aku adakah ubat lain, yg penting check dan buat ujian tu dulu..Nanti beritahu aku keputusannya..

       Aku tak boleh cerita panjang sebab Fizi aku kurung dlm bilik, aku tinggalkannya sebab masa tu dia tidur nanti melalak kalau aku kejutkan..Aku risau kalau dia bangun, buang air nanti susah.Kuza pula tak nak masuk sebab dia jaga 4 orang anak orang bekerja..Kuza memang jenis surirumah tak duduk diam dan lasak orangnya hantar anak sekolah pakai motor..Akak doakan bukan kanser mungkin sis atau ketumbuhan biasaje..
Aku tanya dia ada internet tak, dia kata ada tapi suami dia selalu guna dia tak berapa reti, aku bagi nama blog aku.Moga2 dia dapat mencari nya.:-.

            Hari ini dlm sejarah...Gambar selepas 2 hari menjalani pembedahan mastektomi (kanser) .Masa ni selepas 7 hari raya Aidil fitri 2008..Aku terpaksa menjalani pembedahan dgn segera sebab kanser hampir ke tahap 3 setelah 7 bulan aku biarkannya dgn memakan pelbagai ubat dan rawatan tradisional..( TOLONG JANGAN JADI SPT AKU).... Kalau buat di HKL aku perlu menunggu sebulan atau 2 bulan tunggu kekosongan bilik pembedahan...Minta2 Kuza dpt membaca kisahku di sini..Maaf aku tak boleh bercerita panjang padanya sebab masa aku amat terhad...

Tolong klik di sini ye !.....http://suarahatidanceritaku.blogspot.com/search/label/kanser

            Baru2 ni aku telefon mak mertuaku di Terengganu, sepupunya Kak Mah baru menjalani pembedahan buang rahim akibat ketumbuhan tak pasti sama ada barah atau bukan...Jiran berhampiran rumah mak aku di Datuk Keramat juga menjalani pembedahan kanser payudara tahap 4 mempunyai lima orang anak..Yang lebih menyedihkan aku suami perempuan itu bawa borang suruh dia sains utk kahwin satu lagi...Kejam sungguh!!! alasannya isteri tak mampu layan dia..Habis tu anak lima tu apahal..Mula aku nak emosi hari ini..

           Aku ingat lagi kata2 suamiku apb aku sedar dari pembedahan.".Allah tu Maha Berkuasa Dia uji awak, sesungguhNya Dia tahu awak mampu jalani ujian itu.Kalau kena pada saya belum tentu saya boleh melaluinya,, Saya tak tahan sakit dan tengok darah...". kata2 itulah pendorong memulihkan semangatku utk aku sembuh..Aku pula belum tentu kuat untuk menghadapi semuanya sekiranya suamiku sakit....

     Seperti kisah kakak ni yang menjalankan tanggungjawabnya sebaik mungkin bekerja, mendidik anaknya, disamping menjaga suaminya Pesakit Kanser Otak peringkat 4..Kita selami jiwa nurani dan pengorbanan beliau.Dia merupakan sumber inpirasiku utk aku menulis di blog ni..Aku memgikuti blognya setahun yg lalu dr
mula2 suaminya disahkan kanser..     
http://evazeez09.blogspot.com/

10 ulasan:

||aLeaSaRa|| said... [Reply to comment]

yelah mmg zaman la ni perempuan mdh kena kanser.sednagakn yg aktif bersuakn dan jg makanan yg seimbnag pun,kena.apatah lagi bagi kita yg sibuk.

kena bykkan minum jus durian belanda dan juga buah nona ^^

Cik FaRiZaM said... [Reply to comment]

sedih la bc entry ni.....kite as perempuan kene amik langkah jaga-jaga.. dr segi pemakanan dll.

Cik FaRiZaM said... [Reply to comment]

semoga cpt sembuh

Siti_btp said... [Reply to comment]

Betul tu adik2 akak semua ,tak tahu nak makan apa dah! sayur pun racun tanamlah sendiri ye! adake tanah?

Berhati-hati dgn pengunaan kologen.Ini pesan Dr spy jangan ambil ubat dan produk yg ada kologen walaupun bebas kanser ada juga kena kali kedua.Pil perancang ada juga, guna IUD.

Mesti yg jual produk kecantikan marah kat akak.Kologen ni menambah
hormon spy kita cantik tapi kalau berlebihan?

LAKUKAN MEMOGRAM DAN PAP SMEAR
,JANGAN MALU ..dr perempuan byk dah...

fyeza said... [Reply to comment]

salam kak, insaf saya baca blog akak nie..tabah sungguh hati akak menghadapi ketentuan hidup dr Illahi..sbg saudara seislam tiada apa yg mampu sya berikan melain doa semoga Allah mempermudahkan kehidupan akak sekeluarga..insya'allah syurga ganjaran utk ketabahan & kesabaran akak..
p/s:akak dok kat bandar tasik puteri ke?sya pun dok ctu gak..baru setahun lebih..

anisalya said... [Reply to comment]

dugaan ni datang dlm pelbagai bentuk. moga dijauhkan daripada segala musibah hendaknya.

Anonymous said... [Reply to comment]

Aslmkum. Saya juga disahkan pesakit kanser NPC tahap empat dan doktor jangkakan hayat hidup semakin singkat. Buat radioterapi dan kimo...tak habis dan dihtr pulang ke rumah...dah lembik dah. Seorang doktor lain nasihatkan saya makan sejenis suplemen yg naikkan semula sistem imun saya dan bunul sel kanser. allhamdullilah dg izinNya kanser saya mengecut dan hari ini pulih sepenuhnya sejak 7 tahun lalu.

Siti_btp said... [Reply to comment]

adik boleh akak tahu suplemen apa ye?
Boleh kongsi dgn akak...

Anonymous said... [Reply to comment]

salam kak, saya pun menghidapi kanser payudara,baru disahkan bln lepas. Buat mastectomy dh bln nie.tp saya tak nak kimo n radioterapy..tkut sangat2..akk pernah cuba biji apricot ker? skrg nie saya tgh cuba biji tue..

-NS-

Siti_btp said... [Reply to comment]

Assalamualaikum adik,

Tak tahu nak nasihat apa dik sebenarnya sel kanser lagi mudah merebak selepas operation..Akk pun pernah biarkan selama setahun akhirnya akk akur dgn nasihat Dr.Beribu-ribu habis duit berubat sana sini tapi kanser ttp merebak..
Akk pernah makan B17 rm 900 dulu dan mcm2 ubat lagi akhirnya akk melalui kemo dan radioterapi..

Blh pm akk dkt Fb akk ceritakan lbh lanjut lagi..Ok sayang semoga kuat menghadapi dugaan..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...