Sudi sudi lah jadi follower

Friday, June 22, 2012

Penyu Menangis Tak Siapa Tahu......

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh..........

                 Masih mengenai  Terengganu Darul Iman..Di Rantau Abang , Orang Terengganu gelar Pantai Ibu Penyu..Tengahari buta kami singgah di sini..Maklumlah kalau dr KL sampai sini mesti malam..Tak berpeluang menikmati kecantikan Batu Penyu..

Tengahari Buta di Pulau Penyu...

                       Mak Mentua aku memang berasal dari Rantau Abang..Dulu memang byk lah penyu bertelur tapi sekarang dah tak de lah ..Resort2 tinggal begitu shj umpama 'Gajah Putih'..Penyu pun pandai merajuk akibat kerakusan dan ketamakan manusia terhadap telur penyu akhirnya generasi hari ini tak dapat menyaksikan penyu bertelur..Walaupun hanya binatang shj..Ianya makhluk Allah tetap ada perasaan..Apalagi kita manusia ni kan...Kalau sering di hina ,sering di keji lama2 semangatnya akan pudar jugak..

Seolah-olah batu itu menyerupai penyu naik ke darat untuk bertelur.
Sekarang ni penyu dah tak bertelur di Rantau Abang sebab merajuk telur selalu di ambil dan di jual
di Pasang Payang..Penyu Menangis tak siapa yg tahu..
               


Sesekali merenung laut luas terbentang pengubat stress..
Rasa2nya ingin je menjerit tapi Mak Mentua sebelah..
Pantai tetap tak berubah walaupun laut bergelora,
Ombak menghempas pantai..Sabarnya pantai!!
Mana Faiz ni ??

Tok dah siap senseng lengan dah melihatkan telatah cucunya
yg tak duduk diam ni walaupun seminit..

                 Masa ni Firdaus dah mula buat perangai, dia nak pergi mandi ke laut..Aku dah biasakan pergi PD
mandi laut..Jadi dia ingat asalkan ada laut shj bole mandi..Tu lah aku dan suami malas berhenti kereta di sini..
Cakaplah macam mana pun, di marahi oleh Toknya ke! Matlamatnya hanya satu mandi..

                Berguling-gulinglah Fizi melalak di pantai..Penuh pasir di bajunya padahal nak pergi rumah adik ipar aku kat Dungun ni.. Ayahnya terpaksa mendukungnya utk memasukkan dlm kereta..Tercampak-campak kamera aku..Siap dia muntahkan sekali dlm kereta haru-biru jadinya..Nasib baiklah tiada org masa tu..Inilah  telatah anak2 aku menyebabkan aku malas nak berjalan ni.....   



Firdaus dah mula buat perangai!! Dia dah mula berlari ke pantai hendak ke laut..
Ingat !! sini PD ke..Waktu ni dia dah siap berguling-guling ,dan mengamuk
sebab tak dpt masuk laut..Mcm mana nak cari ketenangan ni..
Kamera dah tercampak dah..Balik!!
Hai!! Anak2 Aku ni..

                   
                        Nasib baiklah Asraf tak de kalau tak dia sekali mengamuk..Firdaus memang pantang nampak air ,air pancut dekat KLCC tu pun dia nak masuknya..Tasik Titiwangsa ke ,Tasik Perdana ke memang aku tak berani nak pergi kalau berdekatan tasik..Percaya tak!!Laman kolam ikan rumah adik ipar aku tu dia masuknya masa tu aku dan ayahnya terleka sekejap...Ikan Koi tu!! nasib baik tak mati ikan tu..
Itulah aku malas nak pergi rumah org kaya ni..Mcm2 dekorasi..Memanglah depan kita tak marah tapi belakang??Wallahualam....Mahal tu peralatan kolamkan..Aku pun faham....


                         Nasib baik dia tak masuk dlm kolam Masjid utk ambil air sembahyang hari tu ..Kaki dia dah  melangkah dah!!Kering darah aku di buatnya terutama Mak Mentua akulah..Jangan sesekali terleka padah  jadinya...         
                          FIRDAUS HAFIZI!!!!!!!!

                




6 ulasan:

Dieyna said... [Reply to comment]

AKAK BLIK GANU PLOK...

Siti_btp said... [Reply to comment]

Tidaq eh, hujung bulang lima hari tu..

Byk sgt kisoh anag2 ni di Ganu hari tu..Tak dang naq cita!!

atuk said... [Reply to comment]

Assalamualaikum Siti

saya baru minggu lepas singah kat situ

Siti_btp said... [Reply to comment]

Terimakasih atuk: cuti la tu...

sudipVSsenduk said... [Reply to comment]

lama tak singgah jenguk siti.

Biasalah... mana ada budak yg tak suka air kan cuma jangan leka je

Haris Khairuddin said... [Reply to comment]

ala..budak. memang seronok kalau dapat air. tapi anak sedara saya takut dgn air. sampai menangis2..pelik betul budak tu. ;P

lagipon, waktu ni la seronok tengok budak main. walaupun penat nak menjaganya.. hehe. ;D

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...