Sudi sudi lah jadi follower

Saturday, July 7, 2012

Tak Sia-sia Berbudi Pada Tanah......

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.......
                                      
                  Tak byk pun tanah,maklumlah rumah teres byk manalah tanahnya ..Tapi boleh juga dimanfaatkan
tanah yg tak sebesar mana luas tu telah mendatangkan hasil buat kami sekeluarga....Dah 3 kali aku tuaidah pokok mangga ni..Walaupun hanya sepohon pokok tapi jangan cakap tau hasilnya..Rezeki dari Allah SWT dikongsi bersama dgn jiran tetangga  aku ni..



                 
                    Ingatkan tangan aku ni panas ,mangga yg pertama waktu mula2 pindah dulu mangga epal ..Berbuah 2 biji tiba2 mati tanam daun pandan,daun kunyit mesti mati.Naik malas aku menanamnya... Seterusnya aku cuba menanam mangga ni lah tak tahulah apa namanya, 5 thn juga aku menunggu akhirnya berbuah..Syukur Alhamdulillah..


                   Aku tak sukalah balut2 mangga ni lebih suka lihat dia membesar sedikit demi sedikit,.Bila melihat buah buah dan kehijauan daun2nya memang menghilangkan stress kita..Belum lagi tanam pokok durian tu..Alamak!! tiba2 teringat rumah mak mentua aku di kampung..Semalam aku call katanya buah durian dah luruh dah!!byk baliklah pesan mak mentua aku..Huhuhu!! kenapalah buah durian tu tak tunggu kami balik lepas raya nanti..Nak balik selalu ongkos gak ada!!..



                     Walaupun mangga ni muda tapi tak masam tau, cicah pula dgn kicap,gula lecokkan cili padi.Ump!!pejam mata tak terkata..Kalau masak lagilah manisnya, ala mcm mangga Lili gitu..Tapi tak tahu lah aku mangga apa ni..Jangan tanyalah ye!!...Tapi aku pelik dgn cempedak seberang jalan rumah aku ni tak berbuah-buah..10 thn dah aku menanamnya tak de hasil lagi..Taukeh Cina tu cakap berbuah dlm masa 3 thn..Kot  kena tipu bkn tot kot tapi dia tanam pakai biji....Aku tak ambil pula gambarnya...


                     Anak2istimewa aku ni memang berhantu makan mangga terutama yg muda ni,tak ingat dunia tapi lepas tu mulalah tercirit..Masing2 pakai pampers..Pampers dewasa dahlah mahal..Ku gigit batang hidung  masing2 baru tau!!Lepas geramlah tu....

6 ulasan:

YaYaNsMuM a.k.a YM said... [Reply to comment]

wahhh!bet kan kak, bila dapat merasa hasil titik peluh kita.Aduhh!kecur air liur dibuatnya kak...hehe

Boni JLL3 said... [Reply to comment]

bila dicicah dengan kidap cap kipas udang dengan cili api, pergh!!!! terbaekkkk

atuk said... [Reply to comment]

Assalamualaikum Siti

alaaaa hai terliur pulak
tapi saya tak berupa suka buah2 asam

Maiyah said... [Reply to comment]

salam..
wahh.. feberet ni.. cecah kicap tumbuk cili api pun cukup.. aduh leleh dah air liur

Maiyah said... [Reply to comment]
This comment has been removed by the author.
Maiyah said... [Reply to comment]
This comment has been removed by the author.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...