Sudi sudi lah jadi follower

Tuesday, January 17, 2012

Kemoterapi dan Radioterafi



        Assalamualaikum warahmatullah hibarakatuh..... salam mahgrib pada semua .Diharap semua tlh menjalankan tanggungjawab kita kpdNYA........Amin. Sama-sama kita mengamalkan surah Alam Nasrah utk mengurangkan tekanan hidup.Masalah tempat kerja ,traffic jem,keluarga,kesihatan,suami isteri dan 1001 masalah lain .Baca ayat ini dgn penuh keikhlasan hembus di tangan ,sapu di ubun-ubun.........semuanya kerana Allah SWT sebelum memulakan sesuatu tugasan......Insya Allah semoga kita merasa tenang dan awet muda selalu termasuklah aku ni..........Tapi janganlah baca ayat tu je !!!!!!!!lepas sembahyang bacalah ayat kursi dan surah Yassin amalkan setiap hari. Sebenarnya ayat Al-Quran ni ubat penenang yg paling mujarab tapi sikap malas ni susah nak dikawal.Syaitan byk dkt mata ni,asal baca je mengantuk...

     Apa itu Kemoterapi???  Kemoterapi ialah rawatan yang menggunakan ubat-ubatan yang khusus untuk merawat sesuatu penyakit kanser. Di sini, kemoterapi merujuk kepada penggunaan ubat-ubatan khusus untuk melawan dan memusnahkan sel-sel kanser yang sedang merebak dengan cepat dalam badan anda. Ubat ini akan memasuki sistem pengaliran darah anda dan pergi ke seluruh badan untuk membunuh sel-sel kanser yang tidak dapat di buang melalui pembedahan atau di musnahkan oleh rawatan radioterapi. Bila lebih dari satu jenis ubat digunakan, ia dipanggil kemoterapi kombinasi .


        Berbalik kisahku, aku dikehendaki menjalani kemoterapi dan radioterafi.Kos rawatannya puluhan ribu, Aku bkn org terkenal spt Azean Inderawati....dpt zakat rm 30000 tapi aku dpt rm2500 syukur Alhamdullilah utk tambah bayaran operation sebanyak rm 10000 selebihnya di TI tempat suami bekerja .Terima kasih atas bantuan tersebut........Sekali lagi aku tekankan BELILAH INSURAN KESIHATAN demi masa depan anda dan keluarga..Tak rugi pun bila sampai had matang dapat duit balik .Macam simpananlah juga...Akhirnya aku dirujuk dekat HKL.... tempat Asraf anak sulungku tinggal selama 3 thn ,bezanya Asraf di Pediatrik tapi aku di Onkologi.....Ramainya org kena kanser di sini........mcm-mcm ragam,paling muda umur 20 thn pelajar UIA ,bayangkan........

        Macam jenis kanser ada di sini kanser tulang ,paru-paru,mulut,usus ,dll .Lelaki pula kebanyakan paru-paru dan prostat.Bila di tanya ?semuanya perokok tegar.....Jadi kpd lelaki di luar sana berhentilah merokok....Mungkin sekarang anda mengatakan tak matipun tak sakitpun, awas kalau dah kena menyesalpun tak berguna.....Masa yg berlalu tak mungkin akan kembali.....inilah kata-kata pesakit lelaki tersebut  "Andai masa blh berputar ,aku akan berhenti merokok masa tu, tapi apakan daya" bertapa kesalnya dia.Dia merokok 2 kotak sehari. Nasib baik suamiku tak merokok ,kalau tidak sesak nafasku setiap hari......

     
         Aku dikehendaki buat kemo sebulan sekali, Masa nak buat kemo tu....bersesak -sesak seramai 30 org dlm satu hari. Katil hanya ada 8 buah jadi kita terpaksa dtg awal utk rebut katil.......kalau tak duduk atas kerusi jelah.....inilah nasib org yg tak de duit sptku ,tapi penjawat awam pun ramai juga .Mana lagi mrk nak pergikan??....sambung esoklah ye! anak sulungku buat hal pulak, buang air besar dlm seluar.......di ikuti Fizi ,bongsu pulak  ....Mereka salah makan apa ye?? sabarje lah. Ayahnya dah mengamuk tu ialah bilik air ada 3 pilih mana satu dah besar bknnya kecil 17 thn kau?  bergema satu BTP pukul 11.30 mlm.....Asyraf.....Asyraf....Asyraf......Lailla ha illa anta Subhanaka inni Kuntu Minaz Zalimin.......

1 ulasan:

Razif Mokji said... [Reply to comment]

Salam ukhwah ... sangat berterima kasih atas amalan surah Alam Nashrah ini. Harapan agar tabahkan hati anda

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...