Sudi sudi lah jadi follower

Saturday, February 18, 2012

Lagu Warisan

Ingat lagikah lagu yg selalu kita nyayikan waktu sekolah rendah dulu.Bagiku kira2 ,30thn yg lalu lamanya.!!..Mungkin budak2 sekarang dah tak nyanyikan lagi dan lagu ini semakin di lupakan.Tapi kalau kita hayati bait-bait senikatanya ada betulnya.Lihat disekililing kita di bandar2 besar misalnya di Kuala Lumpur ,Pulau Pinang siapa pemilik bangunan pencakar langit ,kondomonium,Gedung2 peniagaan,hartanah??Di manakah bangsaku tinggal termasuk akulah majoritinya rumah flat kalau di bandar,teres dipinggir bandar itulah yg mampu kita miliki.... di mana pula anak2 bangsaku kini ,di pusat serenti ,menangih dadah, merempit dijalanan, hidu gam,di pusat hiburan, konsert di sana sini...Dunia mrk penuh dgn khayalan....Bangkitlah anak bangsaku ,janganlah tidur lagi...Aku takut nasib kita sama seperti Palastin merempat di negara sendiri akibat di jajah kuasa asing...Tak mustahil bukan???Apa jadilah nasib mrk yg senasib anak2ku .Nasib mereka ditangan Anda..
Rintihan seorang Ibu..



Lagu "WARISAN"

Anak kecil main api,
Terbakar hatinya yang sepi,
Airmata darah bercampur keringat,
Bumi dipijak milik orang.

Nenek moyang kayaraya,
Tergadai seluruh harta benda,
Akibat sengketa sesamalah kita,
Cinta lenyap diarus zaman.

Indahnya bumi kita ini,
Warisan berkurun lamanya,
Hasil mengalir ke tangan yang lain
Pribumi merintih sendiri.

Masa depan sungguh kelam,
Kan lenyap peristiwa semalam,
Tertutuplah hati terkunci mati,
Maruah peribadi dah hilang.

Kini kita Cuma tinggal kuasa,
Yang akan menentukan bangsa,
Bersatulah hati bersama berbakti,
Pulih kembali harga diri.

Kita sudah tiada masa,
Majulah dengan Maha Perkasa,
Jangan terlalai teruskan usaha,
Melayukan gagah di nusantara.




6 ulasan:

Rozuan Ismail said... [Reply to comment]

selalu nyanyi lagu ni masa kat asrama

atuk said... [Reply to comment]

Assalamualaikum Siti

kita perlu hijrah menyerahkan kuasa kpd mereka yg ingin menegakkan Islam,
kerana ada sesetengah pemimpin yg telah leka disamping memunahkan agama dan bangsanya sendiri

diana said... [Reply to comment]

kenapa akak tak pernah dengar lagu ni ye??heheh

uwwwwaa..
susahnya nak komen ..
captcha mengganggu la..

inazamri said... [Reply to comment]

first time nyanyi lagu ni masa form 5 thn 1992.Memang touching

Siti_btp said... [Reply to comment]

Terima kasih atas semua komen,
bukan apa sekadar memikirkan masa depan....

Pemimpin yg bertelagah rakyat yg jadi
mangsa...

Siti_btp said... [Reply to comment]
This comment has been removed by the author.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...