Sudi sudi lah jadi follower

Thursday, February 16, 2012

PDK Kampung Kenanga ,Batu 16 Rawang

           Assalamualaikum warah matullah hi barakatuh..........
Pagi ni dingin rasanya semalaman hujan setelah sekian harinya panas...udara pun segar taklah berabuk hidung aku ni.Baru balik dr hantar kedua anak aku di PDK relaklah dulu....Anak bongsuku pula, Fizi dgn kelasakannyalah .Semalam habis sebotol ubat aku dibukanya dan dicampak mcm bunga rampai dibuatnya,tak tahu mana lagi nak letak brg2 mbahaya ni.Dahlah ubat tu mahal..bertuah punya anak.....Pasang pagar,pagar dipanjatnya ,mcm2 idea dibuatnyalah..Komputer ni pula tah apa dia tekannya semuanya jadi tulisan Arab ,dahlah aku ni tak pandai sgt ni..Jenuh semalaman ayahnya betulkan,ialah ayahnya pun bukan pakar sgt ,dia kerja bhg. elekronik je...Nasib baik o.k dah..

            Berbalik pada entry lama aku yg mana aku sanggup ambil risiko utk dpt anak lagi walaupun Dr nasihatkan jangan mengandung lagi???Lumrah alamlahkan, manusia kalau ada anak lelaki teringin nak anak perempuan.Kalau ada anak perempuan nak anak lelaki.Kalau tak de anak sibuk nak ada anak dan sebaliknya kalau anak ramai sibuk pula salahkan isteri asyik beranak..begitulah kehidupankan.Macam aku pula ,kebarangkalian utk dpt anak normal 50-50 sebab perempuan ada dua kromosom XX (alamak belajar sains pulak) kalau satu rosak ada satu lagi..Tujuan aku cuma kalau ada anak yg normal blhlah jaga abang2nya bila besar nanti kalau ditakdirkan aku dan suami tiada di dunia lagi....

            Tapi apakan daya kita mampu merancang Allah swt yg menentukan segalanya..Mungkin ada hikmah di sebalik kejadianNya...Apa yg kita hendak tak semestinya kita dapat ,tapi apa yg kita ada hargainya sebaik mungkin.....Bagi aku pula suka pada bau bayi yg baru lahir dan suka dgn tangisan bayi..Masa tu Faiz pun dah besar.Masing2 dah pergi Sekolah Rendah Pendidikan Khas di Country Homes.Tapi aku keluarkan dr sekolah tersebut hantar ke PDK kg Kenanga Rawang..Byk masalah di sekolah biasa sebab anak aku tak pandai urus diri dan makan sendiri.Walaupun ada dikalangan budak Autisme yg berjaya jika diajar tapi tahap IQ ke 2 anak aku terlalu rendah setakat 5-6 dah disahkan Dr Amir Hospital Selayang...Lebih menyukarkan lagi mereka tidak boleh bertutur hingga ke hari ini..

             Dekat sekolah khas dulu cikgu asyik telefon ke rumah suruh aku uruskan anak2 aku sebab mereka main air dlm bilik air sekolah.Sampai cikgu pun disimbahnya air,habis basah baju kurung cikgu.Kadang2 lari dari sekolah tak terkejar cikgu.Paling tak larat cikgu nak layan anak2 aku buang air besar dlm kelas..Pada awalnya bila aku terangkan tentang perangai anak2ku pada cikgu dan guru besar awal sebelum sekolah dulu, mereka tak percaya, katalah aku malas ajar anak dan malas hantar anak ke sekolah..Sekarang amacam cikgu??

            Aku tak kisah siapa yg tak nak anaknya pandai...Memang muka anak2 aku ni kalau dah pakai baju sekolah memang tak nampak pun kecacatannya .Akhirnya mereka ditukarkan ke Pdk Rawang.Masa tu Pdk Batu Arang tak buka lagi.Penyelia kat situ Cikgu Sarah,dan beberapa cikgu lain.Hampir setahun jugalah anak2 aku kat situ Cikgunya ok dan anak akupun serasi dgn cikgu2nya. Aku pula mengandung masa tu kena alahan yg teruk sampai masuk hospital..Bermulalah anak aku kejap sekolah kejap tak sampailah aku bersalin..Nak harapkan van sekolah diorang tak masuk dlm Btp sebab jauh sejam perjalanan...Ini berlarutan hinggalah aku mengidap kanser lepas tu buat kemo pulak...kesian anak2 aku ni .Tapi nak buat mcm manakan?

           Waktu mengandung byklah ujian dilakukan ke atasku sebab sejarah 2 org anak cacat..Salah satunya ambil air ketuban dan air tali pusat..Kalau ujian positif kandungan perlu digugurkan tapi masa tu kandungan dah usia 5 bulan dah bergerak pun..Dr Baskaran Pakar Sakit Puan,HKL suruh aku buat pilihan tapi aku tetap meneruskan kandungan..Aku ambil keputusan untuk bersalin di KBMC kg Baru, nanti banyak pulak ujian dilakukan ke atas anak aku kalau dia lahir di HKL....Lama aku tak pergi temujanji Asraf dan Faiz, bila usia Firdaus 5 bulan baru aku pg HKL spt aku jangkakan darah dia di ambil .Sebulan kemudian ujian darah dikeluarkan ,juga positif Fragile X..
                                                           
                                                Gambar anak2ku dlm Majalah Pesona di Pdk Rawang

         

5 ulasan:

YaYaNsMuM said... [Reply to comment]

Salute la kat akak...akak mmg warrior anak2 akak!..

Siti_btp said... [Reply to comment]

Terimakasih bagi sokongan kat akak

UmmiAbi said... [Reply to comment]

Cekalkan hati akak.. Setiap tenaga/penat akak mnjaga anak2 akak akan mndapat ganjaran di akhirat kelak.. Barakallah..

sudipVSsenduk said... [Reply to comment]

Hanya ibu yg terpilih sahaja mempunyai hati yg cekal & tabah spt siti. Ada hikmah tersembunyi yg Allah sediakan buat siti & keluarga. Akak doakan moga siti terus kuat.

Dieyna said... [Reply to comment]

saya selalu datang kat sini.. sedih sangat baca kisah akak.. sungguh menitik air mata saya ni kak.. Allah beri ujian hebat kat akak sebab akak kuat untuk menghadapinya..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...