Sudi sudi lah jadi follower

Saturday, February 4, 2012

Sumbing Lelagit (cleft palate)

        Assalamualaikum warah matullah hi barakatuh...
Bulan puasa 1997, sekali lagi Asraf di kehendaki mjalani pembedahan lelangitnya..Masa tu umurnya 1 thn8bln akibat pakai Ett tiub lama ada komplikasinya.Kami ditempatkan di wad Plastic Surgery di bwh Prof Isa..Wad tersebut hanya ada katil bayi je...Terpaksalah aku beli kerusi malas ,dahlah puasa amat meletihkan, anak pula menangis je..Masalahnya wad itu bcampur dgn pesakit dewasa pulak tu,faham2lah anakku mcm manakan...Pembedahan dilakukan ole Dr Nasir dan Dr Jalil..Mrk sekarang semua jadi pakar hospital swasta dah.....

        Asraf cepat sedar lepas pembedahan, menangis tak henti2 .Aku dan suami terpaksa masuk bilik pbedahan utk mdukungnya dan memujuknya..Baju aku dibasahi darah Asraf.Dr pelik juga ,sepatutnya Asraf tidur beberapa jam  kesan ubat biuskan tapi sebaliknya..Akibatnya jahitannya pecah sedikit hingga kini kalau Asraf makan gelojoh,makanan akan masuk dlm tempat yg pecah terus keluar ke hidung.Dia pun mudah tersedak dan tbelahak..Sampai hari inilah 17 thn umurnya, kalau makan nasi terutamanya pergi rumah org jadi masalah bagiku,kalau tsedak ,tsembur makanan dr hidungnya mesti kenalah hidangan depan dia tu.Org mesti gelilah nak makan..(depan kita tak cakaplah, tapi air muka dah tahu dah......)


         Kemudian kami dipindahkan ke wad KK6 semula..Biasalah Asraf demam dan dimasukkan antibiotik melalui drif.Aku tengok dah naik hancur dah tangan Asraf kena cucuk jarum,  buat ujian darah ,x-ray dan mcm2 ujian lagi...Asraf pun makin besar pandai dia cabut jarum tu ,payah nak jaga dah.....Asraf tak perlu memakai ETT tiub lagi tapi penafasannya masih tsekat-sekat..Dr pun tak tahu buat apa dah ,alasannya dagu anak aku kecil dan lidahnya pendek..Aku tpaksa tidurkan dia secara meniarap..Hampir 3 minggulah aku duduk wad ,lukanya lambat sembuh sebab asyik menangis..dan masalah pnafasannya..


                                    Gambar contoh sumbing lelangit ,sumber:-
                                                   http://melatizumia.blogspot.com


 

3 ulasan:

YaYaNsMuM said... [Reply to comment]

Dugaan...:(

melatizumia said... [Reply to comment]

berat mata memandang, berat lagi bahu yg memikul.. alhamdullilah, syukur, anak sy skrg dah ok. cuma masih sengau part2 perkataan. masih follow up dgn speech therapy.. semoga allah melindungi akak sekeluarga.. amin..

Unknown said... [Reply to comment]

Tolong msg saya... 0192852015 nazri

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...