Sudi sudi lah jadi follower

Tuesday, January 31, 2012

Pya Robin Syndrome

      Assalamualaikum warah matullah hi barakatuh..............
Seterusnya , dr Wisma Kayu aku dan Asraf di pindahkan ke Wad KK6 Pediatrik,HKL...Asraf di bwh pgawasan Prof Woo.Beliau mnerangkan Asraf tgolong dlm Syndrome Pya Robbin yg jarang tdpt di Malaysia..Mrk mgaku tak brp faham tentang pyakit tsbt....masih dlm kajian mrk.Prof Woo di bwhnya 3org Dr iaitu Dr Nora, Dr Syed dan Dr Dean.. mcadangkan Asraf mjalani operation melekatkan lidahnya dgn bibir bg memudahkan Asraf bnafas...Bayangkan mcm mana ye!!!!


      Pbedahan di jlnkan oleh Prof. Esa ,Pakar Plastic Surgery, ketika itu Asraf bumur 2 bln..Aku dan suami hanya mampu bdoa dan btawakkal shj..Mungkin Allah SWT tak izinkan pembedahan tersebut ,setiap kali seblm pbedahan dijlnkan Asraf demam pakar bius tak berani nak bius dan ditangguhkan .Mcm2 ubat antibiotiklah di masukkan melalui drif ke badan Asraf...Pbedahan dibatalkan...Pakar Pemakanan, Puan Rozana mcadangkan Asraf diberi susu khas dan dicampur dgn Nestumgel spy pekat .Minum melalui mesin 30 ml selama sejam bg mgelakan muntah..Kesihatan Asraf semakin kritikal ,berat badan susut (mcm bayi kebuluran di Somalia ) menangis tak henti2...Tangisan Asraf terutama waktu mlm mganggu mak dan pesakit (bayi2) di wad tsbt .Diorang pandang sinis je,anak mrk tidur....Dr on call dan misi2  pula salahkan aku ,tak tahu pujuk anak.Dulu bkn mcm skrg ada handphone blh call suami di rmh utk mgadu... Aku hanya mampu menangis je.......


       Lagi sekali aku di pindahkan ke Wad KK5 pula, di bwh pgawasan Prof Azizi bwhnya Dr2 yg sama tambah satu lagi Dr Cheah. Masa tu Asraf berumur  5 bln..Aku dah tak larat dah rasanya, lebih2 lagi masa tu bulan puasa .Suami pula tak tahulah perasaannya ketika tu kan..Bbrp kali jugalah minta balik rumah tapi Dr Syed tak benarkan alasannya oksigen dan demam Asraf yg agak tinggi.Sehari sebelum raya Aidilfitri 1996 , Asraf selamat mjalani pembedahan mgikat spenter perutnya yg tidak bfungsi,myebabkan dia muntah tanpa henti,.perutnya juga dilubangkan ,masukkan tiub utk makan.....


       Tetapi Asraf dimasukkan di ICU akibat komplikasi pbedahan Asraf tak sedar2, bnafas melalui alat bantuan pnafasan, darah dimasukkan dlm badan sebab kekurangan darah dan suhu badannya tidak stabil.Dr bkata harapan utk Asraf hidup tipis ,Ini disebabkan dgn  berat badannya 2.5kg sepatutnya tidak sesuai mjalani pbedahan.. Takbir raya dan lagu2 raya bkumandang, tapi tak mbawa erti pada kami sekeluarga...Aku tak sanggup lagi melihat pderitaan yg ditanggung oleh bayi sekecil itu..Wayar 2 myelimuti tubuh kecilnya ...(Sedangkan pd hari ini bayi2 tak bdosa dicampak ,dibunuh ,dibuang dgn kejam oleh ibubapa yg bzina ini. Ada pula ibubapa mdera anak 2 tanpa belas kasihan....Sememangnya aku amat marah sekali..... .Inilah dunia akhir zaman).......


       Aku hanya mampu bsujud dan bdoa ketika itu,," kalau Allah SWT sayangkan Asraf ambillah nyawanya,hambamu redha,tapi kalau Allah SWT masih izinkan aku menjaganya sembuhkanlah Asraf"..
10 hari Asraf di ICU, Asraf sedar dan kesihatannya stabil dipindahkan ke wad biasa KK5 tapi masih di bwh pmerhatian rapi oleh Dr dan nurse2...Aku pula belajar cara nak tukar tiub perut dan bagi anak makan guna tiub.Aku juga cuba perubatan tradisional dan Islam panggil Ustaz dtg ke hospital sebagai iktiar utk myembuhkannya....Kerap menangis dan kesukaran utk bnafas masih mjadi masalah utama Asraf..Masa umur 8 bln berat badan tak naik mcm bayi baru lahir.Prof dan Dr2 lain mbuat pcubaan memasukkan ETT tiub ke dlm hidungnya tembus ke tekak (lihat gambar di entri lepas).Ini mrupakan pcubaan pertama ke atas Asraf..(Apa itu ETT tiub? digunakan masa pesakit mjalani pbedahan dan pesakit koma diICU,ETT tiub dimasukkan dlm tekak pesakit tsbt bnafas mgunakan alat bantuan). Alhamdullillah cara ini bjaya tetapi masalah lain pula timbul............
  
                                                         Asraf ketika berumur 2 tahun
                                             Masa ni ETT tiub aku cabut sekejap,sambutan      
                                      hari lahir ke-2 thn ...lepas tu pasang balik...     

Saturday, January 28, 2012

Pengalaman hampir 3 thn di Wad Pediatrik HKL

       Assalamualaikum warah matullah hi barakatuh..
Alhamdullilah ,syukur kpd Allah swt mberi kesihatan yg baik buat kami sekeluarga...B'sbg semalam lah ye....Maaflah ye kalau penerangan ini tlalu detail .Walaupun tajuk ini tlh mjadi sejarah aku dan keluarga ...Aku nak jadikan blog ni sbg rujukan Dr2 di hospital yg aku jumpa.Setiap kali aku jumpa Dr k'jaan @ swasta mesti mrk tanya bila,kenapa,apa ,bagaimana ,macammana,nama Dr yg merawat anak2ku.....Aku dah malas nak jawab pertanyaan berulang2 kali...Dgn kemudahan teknologi moden yg ada ni, ipad,ipone,laptop mcm lagikan .Klik je pg blogku baca label anak2ku ? mudah tak.....Masalahnya hendak tak mrk baca..terpulanglah...


      Utk pegetahuanlahkan ,aku dan suami bknnya sepupu. Aku org Selangor dan suami org Tganu dibesarkan di sana. Ini selalu jadi persoalan  oleh Dr dan masyarakat knp anak2 kami cacat? ,perkahwinan sepupu...Emosilah pulak..Sambung ye! aku dan suami plg ke rumah tanpa bawa baby..apa perasaanku ketika itu ye??
Bermulalah tugas suamiku bawa susuku yg diperah dlm botl susu utk dihantar pd anakku.Sehari 2 kali pg sblm keja dan mlm.Itulah pgorbanan seorang ayah thdp anaknya.Tgh mlm br balik menemani anaknya...Aku tak de kenderaan masa tu hanya motor Honda 70cc begitu juga abahku...Selama bbrp hr tak dpt tengok anakku,  aku mampu menangis je, dahlah dlm pantang, nasib baik tak meroyan .Begitulah ye!perasaan ibu2 yg kehilangan anaknya....


    Aku dan suami berikan nama Muhammad Asraf ..Tapi nama timangan mamat sebab makayah aku susah nak sebut Asraf ..Sepuloh hr kemudian aku dikehendaki tinggal di hospital utk ajar  Asraf menyusu badan ,kesihatan aku blm pulih sempat berurut 2 hr je..Aku ditempatkan di Wisma Kayu,HKL  bsama bayi2  tak cukup bln..Mcm2 kerenah ibu bayi tak ckp bln ni,ada sebesar tapak tgn je..maknya masukkan anak dlm pokek utk jumpa nenek kat luar..Wad itu dikuarantin hanya ibubapa bayi je blh masuk walaupun waktu melawat sebab takut jangkitan kuman.....


     Hampir 2minggu aku di sana,Asraf masih tak blh myusu ,masih mgunakan tiub utk mkn ,yg paling aku tak larat dia asyik menangis dan krg tidur ...Sepatutnya baby tidur lamakan tapi babyku sejamje
itupun lamalah tu...bila tidur lidahnya akan pg ke belakang myebabkan bunyi dengkuran mganggu pnafasannya dan tsedar....oksigen pun tak byk mbantu.Selain itu Asraf kerap muntah,masuk susu dlm tiub,bbrp minit muntah tak henti2.Berat badannya susut teruk.Pening Dr di buatnya,x-ray,citi scan ujian dlm perut,mcm2 ujikajilah,ujian darah bkali2 diambil utk dpt kepastian pyakitnya....habis urat tgn dan kaki ,kepala pun diambil..kesian anak aku !!.Bygkan aku ibunya hanya tgkje..Kdg2 aku tlupa dlm pantang,makan minum tak pantang, bengkung entah ke mana,air akar kayu tak minum,air bais aku telan juga, tlalu panas di wad,tak cukup tidur, kalau sakit aku telan penadol tiada masa nak fikir utk diri sendiri ..Kini aku terima akibatnya,kaki sejuk mcm mayat, kepala sering pening mcm2lagilah pyakit..Jgn ikut perangai aku...




        Gambar di atas ketika Asraf berumur 5 bln berat badan 2.5 kg.Ett tiub di masukkan dlm hidung sampai ke tekak . ( bukan puting ye) Gambar ini juga selepas menjalani operation perut di mana spenter (betulke bhs Dr ni.) diikat mgelakkan muntah .Perut dilubangkan di masukkan wayar Katheter tiub,jadi Asraf makan dan minum melaluinya mgunakan Syringe......Sampai kini masih ada lubang perutnya tp dah tutuplah seolah-olah ada 2 pusat...Subhahan Allah! ......Maaf gambar ini juga agak kabur, maklumlah aku tak de kamera masa ni, pinjam orang punya ambilpun kabur je.Mak aku tak bagi rakam gambar anak sakit pesanan org tua2lah.....Tak byk gambar anak aku di hospital ,lagipun tak de masa nak bgambar...........    






      

Thursday, January 26, 2012

Kisah Muhammad Asraf @ Mamat

   Assalamualaikum warah matullah hi barakatuh.........
Cuti Tahun Baru Cina ,ramailah bercuti ,balik kampung, melancong dlm negeri ada ke luar negeri bagi yg byk duit tu seronoklah ye, tapi berwaspadalah ye!jaga anak2 ketika mandi kolam, pantai tgh berombak ni bahaya!..Adik bongsuku pula,dompetya dicuri ketika bawa kawan2 Uitmnya shopping di Jln TAR...duit sikitlah maklumlah pelajar tapi kad IC,pas dia,voucher buku 1m'sia dll lagilah habis hilang.Berhati-hatilah ye!!!Aku dan keluarga duduk rumah je !maklumlah suami tak de overtime .TI tgh gawat ni ,asal cuti je kilang tutup.Puluspun krg le....Tangan aku pulak bengkak ,krglah update blog...Hai mcm2 sakit dah!!! apelah.Itulah aku.....

    Melangkah ke alam perkahwinan pd usiaku 21 thn, kini hampir 18 thn usia perkahwinanku dgn suami tercinta...Kira muda sgt tak kahwin usia tu???tak jugak kan..Aku berhenti kerja krn mengikut suami ke Batu Pahat .Suami sambung belajar dkt UKM sana .Kami menyewa rumah di Parit Sulung...Sebulan kemudian aku disahkan hamil.,org kata bunting pelaminkan..Ini mengembirakan kami berdua, tapi aku mengalami alahan yg teruk hingga menjejaskan kesihatanku sedikit sebyk menganggu pembelajaran suamiku...Apatah lagi terlalu byk gangguan dlm rumah tsbt spt yg aku cerita dlm entri2 yg lepas....Suami pun tak tlepas dr gangguan tsbt misalnya bila belajar mlm dengar suaraku memanggil tapi aku tak...Diapun penakut jugak ,ha! ha! ha! kelakarkan......Jiran tiada di sebelah yg ada cina buka kedai cat kereta..mlm dia balik rumah dialah..memang seramlah rumah tsbt.

    Bila cuti semester suamiku, kerja shell minyak part time, Suami berbual dgn pakcik sama2 kerjalah,tanya rumah bla..bla.Pakcik tu suruh kami pindah memang ada gangguan...Tiada rezeki suami teruskan pelajarannya,aku  pindah KL suami kerja di TI semula hingga kini.Aku selamat bersalin di HKL, bayi lelaki berat 3.16kg pukul 9.30 pagi ,tarikh3.8.1995..Tiba-tiba anakku sesak nafas ketika dilahirkan di tempatkan wad SCN pediatrik, wad kanak-kanak...Aku dibenarkan balik ptg tu juga, singgah di Pediatrik dlm keadaan tertatih -tatih menahan kesakitan ...Tapi demi anak, kugagahi jualah....ALLAH swt mengetahui perasaanku ketika tu...

     Sampai di wad SCN(ICU) lah kot....tiada kata2 yg blh kuungkapkan hanya tangisan seorang ibu, wayar melingkari  badan anaku ,bernafas melalui oksigen ,hidung dimasukkan tiub bg mblhkan ia minum susu sakitnya dan seksanya anakku ......Perasaanku ketika itukan, nak saje aku mengantikan diriku di tempatnya....Aku hanya beristighfar shj..Aku yg mengandungkannya 9 bln 10 hari,menanggung kesakitan 18 jam utk melahirkannya tak mampu nak buat apa2 utk dia.....

    Petang tu juga , kami jumpa dr pakar kanak-kanak(tak ingat namanya).Dr perempuan berbangsa India menerangkan komplikasi anak kami...,dia mengalami kesukaran bernafas tpaksa ditiarapkan memudahkan oksigen sampai ke paru2nya, mengalami sumbing lelagit menyebabkan lidah kebelakang, dagunya agak kecil, sumbing menambahkan kesukaran utk menghisap susu,tiub tpaksa dimasukkan melalui hidungnya.Dr menyatakan ,kemungkinan utk peluang dia hidup amat tipis......Astaghfirullah-rabbal-Baraya bermakna jangan bersedih, sesungguhnya ALLAH bersama kita, tapi air mataku tak blh ditahan-tahan bila mengenangkannya hu! hu! hu!....... cukuplah dulu ye...lain kali cerita lagi????



Erti sebuah Perkahwinan

    Assalamualaikum warah matullah hibarakatuh...........
Melihat pd kad jemputan yg di main oleh anak2ku, suarahatiku mulalah berkata-kata byknya org kahwin....Ialah nak cakap dgn anak2 mrk jawab wa! wa! wa! je.Sibuk dia main kad tersbt tak blh aku pegang langsung, menjeritlah ia maklumlah kad tu warna-warni......Nak pergi ke tak nak? kalau pegi kena kata !tak pegi kena kata juga ..kirim duitjelah....Apa-apa je lah ye!! memang wajib kena pegi tapi kalau dah anak aku naik atas pelamin,dia bersanding dulu  baru tau.Atau makan atas meja dan tarik penutup meja ..Kudrat aku dah tak larat nak jaga dan nak tarik tangan mrk...Alasanlahtu!!!!....
   
     Ramai yg kahwin, ramai jugalah yg bercerai. Alasannya takdir yg menentukan dan tiada persefahaman.Semua salahkan takdir......seolah -olah yg buruk tusemua dr ALLAH SWT ..Malaslah nak komen ..Lu fikirlah sendiri..Tapi bab tiada persefahamanni aku komenlah sikit ....Semua manusia di dunia ini,baik lelaki dan perempuan mempunyai hati masing2...tiada siapa yg tahu apa terkandung dan tersirat di dlm hati seseorang hanya PenciptaNYA shj yg mengetahunya. Adik -beradik yg lahir dr satu perut ibu yg sama pun tak sefahaman inikan  pulak berlainan latarbelakang ,akal fikiran,jantina dan keluarga berbeza.Berapa usia perkahwinan pasangan tersebut 10,15, 20 atau 40 tahun sekalipun sebenarnya kita tidak blh tahu apa yg terkandung dan tersirat dlm fikiran pasangan kita.....

     Melalui ijab dan kabul bermulalah fasa kehidupan bersama.Sebelum kahwin semua indah ,kentut pun sanggup ditahan2 ,wangi sentiasa bila berjumpa, yg nampak semua baik??.Tapi sudah berkahwin semua nampak buruknya .Mesti diingat! macam mana cantik dan hensemnya pasangan kita bila buang air besar, najisnya busuk -kohong (bhs terengganu....) sekali baunya...Ingatlah tu ye.....Firaun yg mengatakan dirinya tuhan tak pulak dia cipta sendiri macam mana nak wangikan najisnya ye tak..???? sebenarnya itulah kelemahan kita manusiakan ..Buangkan rasa ego, susah -senang bersama,ambil berat antara satu sama lain,saling bermaafan dan paling penting kekuatan iman....Perkahwinan tidak semudah yg kita tengok dlm filem dan drama,, bercinta dan kahwin bahagia selama-lamanya.Pantai sentiasa dilambung ombak dan ribut begitulah kehidupan alam perkahwinan tersebut ....

       Bagaimana nak mendpt perkahwinan yg berkat dan barakah?? Andainya majlis perkahwinan yg diadakah tidak mengikut syariah islam, Azan Zohor berkumandang masa tulah persandingan dilangsungkan.Kepak ...kepak,gebung...gebung, kompang berbunyi bertalu-talu.Pengantin dan keluarga pengantin penat hingga terlepas waktu zohor...mana yg ingat tu ...Alhamdullilah....Ingatlah pada pengantin lelaki, setelah selesai ijab dan kabul dosa isteri sedikit sebanyak ditanggung oleh suami...Perempuan tak wajib bertudung tapi wajib menutup Aurat.Faham tak maksudnya.Sekarang ni pelbagai jenis tudung tapi nampak jambul di depan,.pakai tudung nampak leher,pakai tudung baju lengan pendek.Bukanke yg kita tunjuk tu Aurat .

        Ingatlah para suami sehelai rambut isteri yg kelihatan ,azab api neraka jahanam jawapannya .Mcmmana azabnya try cucuh tangan kita dkt dapur sanggup @ tidak(sikit je tu)...Kira sendirilah brp helai rambut di kepala si isteri tunjuk waktu bersanding..tak termasuk baju yg menampakkan susuk tubuhnya....bangga isteriku cantik!..Fikirkanlah pula siapa yg memekapkan isteri kita, perwatakan lembut tapi masih seorang lelaki..bkn mahram.Puas dia dulu menikmati kecantikkan si isteri tersebut sebelum suami....patutkah? Majlis perkahwinan yg membazir ,sanggup berhutang sana-sini ,akhirnya  ungkit mengunkit,anak masuk 5 org, hutang bank masih blm langsai.Anak pula dipersalahkan ,kelahirannya membebankan.......Inikah erti perkahwinan....

      Berbaliklah ke syariat Islam tak ruginya,,,,,selepas nikah sblm membatalkan sembahyang dgn isteri, tunaikan sembahyang sunat syukur...Kenduri @majlis resepsi( betulkah nenek ni tak tahu cu....) tak salah tapi atas kemampuan pengantinlah bkn menunjuk......Selain jemputan dan tetamu khas,jgn lupa jemputlah anak2 yatim( dpd beli bunga hidupsekadar hiasan,akan layu di atas pelamin) jamu mrk makan dan usap kepala mrk...sunnah Rasulullah saw byk pahalanya disitulah keberkatannya....Cenderahati kpd tetamu pula, tukarkan kpd kitab-kitab yg mengandungi surah Yassin dan doa2...pastikan dibalut (tpegang tanpa wudhuk @ dlm bhadas), bg bkn islam pula pandai2lah????

     Anda fikirlah kalau 40 org dr 1000 jemputan mungkin org tua2kan,,kalau muda Alhamdullilahkan mbaca surah2 dan doa secara tak langsung mrk mendoakan kesejahteraan  dan kebahagiaan pengantin,tak tmasuk doa anak2yatim tadi ..Masha'Allah..mudahnya nak dpt keberkatanNYAkan....Bersanding, bergambar ,makan beradab tak salah utk meraikan tetamu maklumlah raja seharikan tapi wajib menutup Aurat,jangan bersalam bkn mahram,batas pergaulan lelaki perempuan yg penting jaga solat......kata2 Ustazah Baiyyah,,,Anda Buat Anda Dapat.....Namun syaitan selalu membisikkan ketelinga manusia ,apa yg baik itu buruk,yg buruk itulah baik....selalunya benda yg baik ini mendpt tentangan dr keluarga pepatah mrk" Biar mati anak, jgn mati Adat"sepatutnya "Biar mati Adat ,jgn kena Azab"...terpulanglah ye!!!!!

        Panjangnya celoteh aku kali ini ,Aku mendoakan pasangan yg akan berkahwin dan bakal berkahwin,semoga perkongsian hidup anda kekal hingga ke liang lahad..Melahirkan anak2 yg soleh dan solehah...Amin..Ingatlah kebahagiaan bkn terletak pd kekayaan harta benda ..tapi ketenangan jiwa dan sentiasa bersyukur dgn kurniaan ALLAH swt...Aku ingatkan diriku juga, kehidupan nelayan melalui pemerhatianku bila balik Terengganu, kg suamilah!.Mrk ini sering di lambung ombak dan badai,makan singgang dan budu, rumah yg bocor sana sini.Tapi di wajah mrk terpacar ketenangan, gelak ketawa,gurau senda dgn anak bini mrk sambil menhirup udara segar di pangkin(jarang berlaku di KL)....Jiran-jiran sapa menyapa seolah-olah tiada masalah mrk hadapi..Macam manalah tak lahirnya adik Nurmadihah yg dpt 20A dlm SPM nya....Kehidupan mrk sumper inpirasiku....Walaupun sukar dan susah,lalui dgn tenang dan sabar ...itulah kebahagiaan sebenarnya.......Seronoknya balik kampung!!!!!!!........

   

     
                                   
   

Saturday, January 21, 2012

Perubatan Islam -Part II

     Assalamualaikum warah matullah hibarakatuh..........
Wah !ada part-part pulak ye......mengalahkan filem pulak.Begitulah nampaknya penulisan aku berbeza dgn kawan aku yg bkn melayu (cina) . Dlm STP dia mendapat A1 dlm BM tapi aku yg melayu ni 5 je.....Bila baca esei dia waktu percubaanlahkan ringkas,penuh isi dan padat.Aku ni pulak meleret-leret esei aku,kisah 20 thn yg lalu zaman persekolahan hingga kini......Sambunglah ye, lebih 18 thnlah aku beriktiar mungkin lebih 100 org pengamal perubatanlah aku jumpa hingga kini...ALLAH swt yg menyembuhkannya kita mampu beriktiar ,berdoa dan bertawakal...

     Anak-anak aku kuat menangis macam ceriata P.Ramlee, Ahmad Albab tu, ini semua menguji kesabaranku suami isteri, anak sulung pula Asraf dahlah duduk hospital mengganggu pesakit lain dgn tangisannya hingga ke pagi, yg kedua krg sikit dan yg bongsu ni menangis mcm aku cerita dlm entri yg lepas2lah. . Mrk kerap demam dgn suhu yg tinggi,semuannya pernah berkali-kali duduk hospital....nasiblah TI tempat suami bekerja yg bayar duit hospital dan klinik...Mana hosptil aku tak rasa Ampang Puteri,Glenegel(btlkah ejaan) ,KBMC,Pusrawi,UKM Cheras dan HKLlah.....Org bercuti di hotelkan aku?????.......

      Akhirnya ,aku berjumpa Perubatan Islam di Masjid BTP search dlm intenet ada tau....Ustaz Hj Kamisan dan anak muridnya..... sesiapa yg terkena sihir atau saka blh berubat kat sini dr pkl 2.00 ptg hingga 6.00ptg..info selanjutnya pg web dia ye......Ustaz ni dtg rumah walaupun dia kesuntukan masa tapi dia pg juga rumah aku sebab dia kesian dgn anak2 kami...Pernah dia balik pukul 2.00 pg utk mengubati kami sekeluarga.Ayat suci Al- Quran dibaca, anak2ku mengamuk sekali,tenaga diorg memang luar biasa , aku pula antara sedar dgn tidak ...

      Masa tulah Ustaz tu berdialog melalui aku,  memang ada orang tanam benda dirumahku, tujuan utk menganiayai aku ,keturunanku dan adik beradikku yg lain. Benda tu tak jumpa sebab dah terlalu lama ditanam..Ustaz tu pergi rumah mak aku dia dpt rasakan tapi diapun manusia biasakan di luar kemampuannya... Kalau blh aku ni dibuat sampai mati tapi siapa dia ye! utk ambil nyawaku .Zalim punya manusia.....tapi tak de buktikan hanya ALLAH swt mengetahuinya.....Kanser ni pun adalah salah satu disihir.Pesanan aku diluar sana kalau kita mencintai org tersebut tidak berbalas lepaskan dia dan doakan kebahagiaannya....baik lelaki atau perempuan ..Ajal maut,jodoh pertemuan semuanya kehendakNYa kan.Tak perlu berdendam jumpa bomoh ,bunuh simbah aset dsbnya......

        Aku masih meneruskan rawatan dgnnya ,anak-anakku pun dah tak menangis waktu malam setiap mlm pasang cd mengaji 30 juzuk  ayat al Quran .Pergi entri lamaku di bwh ada bacaan 30 juzul Al Quran, aku buka sampai pagi jadikan halwa telinga kita...minum air yg dibaca ayat al Quran,Baca Yaasin dan Quran jadikan pendinding...Ayat Kursi sebelum keluar rumah dan beri salam sebelum masuk rumah....Dlm kereta pasang zikir-zikir kumpulan Hijaz dan Ayat2 Ruqiyah...Mungkin dulu aku muda umur 20thn kufur dgn perintah ALLAH swt,tiada pendinding diri yg diamalkan surah 4 kul ,ayat Qursi dsbnya menyebabkan terkena sihir....Tapi anak2ku tak mungkin jadi normal dan bercakap spt kanak-kanak lain cuma krgkan sikap agresifnya yg penting dia tak menangis bila Ustaz tu datang..Alhamdullilah......Teringin benar salah seorang anak2ku panggil aku mak ...mak...mak....hu!hu!hu!...........

                                                 hiasanje...Bukan Perawat Aku

Friday, January 20, 2012

Perubatan Islam dan sihir

    Assalamualaikum warah matullah hibarakatuh.......
Baca tak  metro kisah Awie disihir....Sebenarnnya aku ni taklah tahu pasal dunia artis.Tapi bila ada aku baca jugaklah.Izwan Pilus meninggal dunia betul ke ? Innalillah wa inna illayhi rajiun  Dari Allah kita datang kpd ALLAH kita kembali.........
Sihir ini sama mcm rasuah...kalau membunuh hukumannya bunuh atau penjara seumur hidup,kalau mencuri dan merompak hukuman 10thnkan.Tapi brp byk rasuah dikenakan hukuman, ada yg terlepas begitu shj.Begitulah sihir, sampai mati dibuatnya tapi terlepas begitu shj.Tapi ingatlah dekat sini blh terlepas ........AKHIRAT nanti terimalah balasannya......

    Aku tak pandailah nak ringkaskan cerita........kenapa aku geram sgt ye? aku pun terkena juga,lihatlah nasibku, anak-anakku...Aku taklah marah sgt kalau aku yg dibuat nya walaupun sampai mati. Tapi apa dosa anak-anakku padanya .(siapa makan cili dia rasa pedasnya).....Aku tak nak menuduh sesiapapun ...Aku percaya pada Qada dan Qadar ALLAH swt. Banyak hikmah disebaliknya, walaupun susah ada orang lain lebih susah drpdku.Lebih byk merendah diri dan apa yg kulakukan semua krn ALLAH swt. Itu semua adalah ketenangan yg tidak blh dibeli dgn wang ringgit......

      Macam mana tahu anda disihir????? terdpt lebam dipeha bkn disebabkan terantuk,,batuk berpanjangan sampai keluar anak tekak dan darah.Pergi klinik dr kata tak ada apa2.Bila sembahyang dan mengaji mengatuk yg amat sgt, bermimpi binatang dan menyusukan bayi .Mcm2 lagi lah perkara menyeramkan aku alami ....Katak besar dlm bilikku, bila halau ada balik.....dgr suara memanggilku tapi bkn suamiku...siapa ye!..Inilah yg aku alami sepanjang aku mengandung anak sulungku, Asraf......Masa tu aku tinggal di Parit Sulung ,Johor.

       Aku berpindah semula ke KL .Di HKL aku bersalin dan anakku di tahan di SCN Pediatrik...Mcm2 aku berubat ,Ustaz Harun Din, Cakra Alam, anak murid Ustaz Ismail Kamus, Ustaz Sarhan sampai dtg rumah lagi,Ustaz Ismail Kuang dan bermcm lagi.Selain itu berubat di Terengganu,Tapah ,Perak. ..Semuanya cakap perkara yg sama...Ada tu siap menurun lagi,berpakaian kuning dan minta yg bukan -bukan.....seram aku di buatnya....Aku tak tahu pun ,arahan Pak Sedara dan Mak Sedaralah tak ikut salah ikutpun sebenarnya salah.Walau macam manapun ikutlah Perubatan Islam.....Esoklah pulak ye!!!!!!!!!

                                Ustaz Sharhan pernah mengubati anak2ku di rumah

Terima kasih kpd pengunjung blogku


      Assalamualaikum warah matullah hi barakatuh.....
Pagi jumaat yg barakah ini ,penghulu segala hari .Apa matlamat hidup aku.....?????Aku ingin jadi ahli SYURGA. Bagaimana nak jadi ahli syurga????? bersihkan hati dgn zikrullah, zikir taubat masa sidai kain,bersyukur dgn apa yg ada, senyum dgn anak-anak.,berbuat baik dgn suami.Buka tv siaran apa yg kita tengok????channel di tgn kita pilih syurga atau neraka.....

     Kalau kita pilih syurga buka Tanyalah Ustazah,Usrah,Tv Al-Hijrah,Oasis ,Al-Kulliyah,Khutbah Jumaat dll .Tamakkan pahala dgn menonton rancangan ini. 1000 malaikat mengelilingi kita mencatit pahala kita .Tak nak ke ?mudahkan !!!!!!apalagi kita melaksanakannya......Bukan tak blh menonton drama tengok apa mesejnya sebab di Alam Kubur nanti tak di tanya siapa pelakonnya ?apa kesudahan cerita tersebut....Ini bkn promosi ye! tengoklah Ustaz Don pukul 10.00mlm isnin hingga Khamis Tv Al-Hijrah.......byk informasi yg kita dpt.......

        Fikirkan bila kali terakhir kita belajar Fardu Ain dan Kifayah?????Akulah ni waktu sekolah agama 30 thn lalu.Masa berumur 10 thn,Massya Allah punya lamakan ....memang kita sembahyang tapi sempurnakah sembahyang kita? macam mana wudhuk kita? air yg kita gunakan mcm-mcm lagi.Sebab itulah sembahyang kita tak khusyuk ,hati tak tenang (hati selalu berkata-kata walaupun ketika solat) .......Kembalilah kepadaNYA.... ALLAH SWT...

       Terima Kasih kepada pengujung2 yg sudi membaca blogku....Semua nasihat dan doa anda amat saya hargai.Banyak kekurangan pd blog saya ni kucar kacir sekali, waktu solat dkt bawah pulak pada hal itu yg penting dan didahulukan....Terkejut juga aku sebab ada Follower kalau tidak aku jadi kenalan blogku.....kelakarkan.Aku tak tahu nak keluarkan gambar aku tu....???? Inilah kecil-kecil tak nak belajar dah besar menyusahkan diri sendiri ....

        Aku pelik juga macam mana ada pengujung ye? pelik juga....Tapi yg aku ingat aku komen dlm blog BEN ASHAARI aku tak tahu nak link-linklah....mungkin dia promosikan kot......Terima Kasihlah byk-byk ye,hanya ALLAH swt membalasnya....Best betul jadi blog terkenal ye!!!mcm blog CMG dan Ben Ashaari.....teringin nak pandai masak mcm Dapur Tanpa Sempadan?????

Manalah Diari Lamaku.......

           Assalamualaikum warah matullah hibarakatuh............Alhamdullilah sejuk je tengahari ini maklumlah hujan turun renyai-renyai. Lega pokok-pokok ni, dpt hujan tetapi kesian pulak pada budak2 nak pergi sekolahkan .Mentang-mentanglah anakku tak sekolah....Itulah kita manusia ye ! tak bersyukur hujan salah,panas salah,mendung salah sering mempertikaikan pemberian ALLAH swt...Termasuklah aku ni, kawasan perumahan aku nilah pantang panas , tak habis2 bakar sampah dr pagi hingga ke mlm...Aku ni dahlah ada asma dan resdung,,,,bau asap mulalah berhingus dan bersin tak henti...Lepas tu sedut inhaler, dah rasa bernafas dlm kotak rasanya....Kalau hujan sejuk sikit dpt hidu udara bersih, nyaman rasanya.

         Lupalah pula nak terbitkan entri ni semalam,,,, sibuk cari diari lama dah jadi sejarahpun...tapi penting bagiku. Mungkin aku dah terbuang kot. Diari itu mengisahkan suka duka kelahiran anak sulungku Asraf,perjalanan hidupku selama 3 thn  tinggal di hospital.Lengkap dgn tarikh dan masa serta doktor yg merawat anakku....Jadi terpaksalah aku menulis menggunakan kepala otak aku yg dah tak seberapa nak ingatni (tak nyayuk lagi.) .Inilah masalah menulis di diari ni!!!!!! dpt dek anak-anakku sedap je dia koyak .Jangankan kata diari, duit rm 50 pun dia koyak kecil-kecil dgn selamba dek je.Suami aku dpt tahu mati aku,,,,,sebab cuai.!! jgnlah dia baca entri ni ye..  Terlampau sorok inilah jadinya.....lupa mana letak!!!!!!!!!!!Oops Terlebih Sudah............ 
         
                                                Tangisan Dalam Senyuman
           

Wednesday, January 18, 2012

Radioterapi

         Assalamualaikum warah matullah hi barakatuh...........Suarahatiku  adalah dari kotak pemikiranku dan juga pemerhatianku hari-hari, tidak ada niat utk menghina org sama ada hidup ataupun dah meninggal dunia.Yang baik dari ALLAH yg buruk adalah kejahilanku. Mohon maaf kalau ada yg tersinggung dgn tulisanku ini.

          Manakala ceritaku adalah pengalaman benar yg aku lalui .........suka duka kehidupan menjaga tiga org anak istimewa.....yg penting adalah dorongan suami tersayang.Dialah yg beria-ia suruh aku menulis dpd tulis dlm diari kemudian hilang tidak memberi makna apa-apa lebih baik coretkan di sini.....Yang penting jgn aibkan sesiapa dan diri sendiri...serta jaga aurat kita janganlah siarkan gambar yg tidak bertudung atau tak sepatutnya disiar...........

          Tarikh dan masa adalah salah masa disiarkan ,aku cuba memperbetulkan ye...harap maaf!!!!...hampir 8 bln berlalu......masa utk radioterapi pula,,,,,,aku kena menjalaninnya 15 hr berturut-turut...Kesan kemo tak habis lagi., badan lemah dan mengigil, rambut tumbuh tapi byk uban...Itulah org kata ubat kemo ini umpama racun rumpai apb masuk dlm badan, seluruh sel dlm badan dpt kesannya. Imunisasi dlm badan habis jadi kita mudah dpt jangkitan penyakit,mulut penuh ulser,kulit jadi lembut mcm kulit bayi tapi berat badan aku naik dari 54kg hingga 68 kg padahal tak makanpun......pelikkan kesan ubatlah......bulu mata dan kening tak de....kelakar masa tu.

            Kesan radioterapi pula ,pancaran laser tu dipancarkan ke sel kanser(dada akulah senang cerita) selama 15 minit je. Tapi kesannya ,maklumlah radioaktif masuk dlm badan kita,  badan menjadi panas , kesan operation tu hitam  sakitnya mca kena ekzoz motor (btlkah ejaan ni...) melecurlah dan mengelupaskan..... Penghawa dingin pun tak jalan......dgn pedihnya begitulah azab kubur ye!!!!!!tak sembahyang,tak menutup aurat .Tapi Azab Kubur lagi dassyat ,yg aku kena tu hujung kukuje tu.......Nauzzubillah hi min zdallik.........

          Aku nak pesanni.....kalau kau orang nak dgr ke tak nak ke terpulanglah ye!!!! amalkan makan durian belanda dan buah nona khasiatnya sama mcm kemo menghapuskan sel kanser tapi tak sakitkan.Lebih baik mencegah dr mengubatinnya.Amalkan 1 sudu makan minyak zaitun dlm setiap masakan kita...Tapi kalau mampu ganti saja masak menggunakan minyak zaitun. Ulam pula cari daun 7 bilah,,,kalau tak tahu balik kampung tanya ? makan 3 helai sehari.

          Kurangkan makan daging merah sebulan sekali cukuplah.....bagi lelaki pula berhentilah merokok?????? Amalkan habattus sauda (Barakah),sama-samalah kita mencegahnya.Penyakit ni tak blh nak cakap tau.......seorang doktor mengamalkan pemakanan sihat vegetarian ,bersenam ,muda ,cantiknya tapi tak blh elak penyakitni.....ALLAH punya kuasakan siapa kita utk melawan takdirnya tapi sebagai hamba kita berusaha mencari penawarnya,berdoa dan bertawakkal.

         Jangan biarkan penyakit tu tanpa berbuat apa-apa......ALLAH swt marah kita putus asa,kalau kita hanya menunggu mati samalah seperti membunuh diri...........Hingga kini aku masih jumpa doktor enam bulan sekali di HKL setahun sekali wajib buat memogram .Tak mustahil sel kanser masih ada dlm badanku itulah pesanan dr .Baru-baru ini, sehari sebelum puasa tahun 2011 adik kpd Mak Usu belah suamiku,meninggal sebab kanser ni juga tapi dia dah peringkat 4. Arwah lagi tak merasa sakit apa-apa pada dadanya pun cuma rasa letih dan lenguh tulang belakang je.Pergi berurut ingatkan letih.....badan tak selesa juga akhir pergi hospital Sg Buloh .

         Di Hospital Sg Bulohlah disahkan kanser payudara peringkat akhir sempat kemoje, Dr tak buat operationpun. Sempatlah arwah pergi umrah . Akhirnya dia meninggal dunia ,meninggalkan 6 org anak masih kecil-kecil lagi.Sekejap je dlm masa 6 bln je dia sakitkan .....AL-FATIHAH.......Begitu juga dgn mak pada adik Ahmad yg dilahirkan kembar siam ,akhirnya dpt dipisahkan . Maknya juga meninggal dunia kerana sakit yg sama .Macam manalah nasib kanak-kanak tersebut ye....Tapi anak-anaknya pandai belaka semoga menjadi anak yg soleh.....AMIN..............

Tuesday, January 17, 2012

Kemoterapi Bhg .II




Assalamualaikum...
          Bismillahirraman nir rahim......Panas nya cuaca hari nikan ,aku tak hantar anak ke Pdk pun panas terasa bahangnya,  walaupun duduk di rumah shj.....perut anak2 tak sihat kot,takut hantar kat sekolah tercirit-biret pulak,,,,kesihan cikgu kena membasuhnya .Cikgu ada 3 org sahaja ,budak dia jaga dlm 20 org kot, bayangkan !!!perangai anak muridnya semuanya mcm anakku ...sabar betul diorang ni byk pahala di orang dpt, semoga ALLAH merahmati kerja amal nya....

         Semalam beli brg dapur di Tesco lepas tu singgah sembahyang di situ.....sembahyang Asar, masuk je bau hanyir telekung menyesakkan nafasku.....aku bawa telekung sendiri memang ada dlm kereta ,tak khusyuk sembahyang aku kalau guna telekung kat situ......hendak je aku bawa balik telekung2 ni ,basuh,klorokkan pasti bersihkan tapi takut pulak kata mencuri pulak, nanti byk pula soalnya? tapi pekerja-pekerja tulah masanilah nak buat pahala dan saham akhirat.

       Kita sembahyang  di situ,seminggu sekali bawa balik 10 pasangke basuh masuk mesin rendam klorok dan sabun.,,,kalau 5org pekerja buat mcm tu pasti selesai masalah ...mesti mrk kata tak de masa kau bolehlah tak kerja......memanglah tapi kita fikirkan overtime dgn ALLAH.....setiap hari kita buat dosa banyak samada disedari atau sebaliknya.Dgn cara nilah kita menghapuskan dosa dgn pahala yg kita lakukan.......macammana tau fikirkan kita basuh telekung tersebut ,setiap org yg menggunakan telekung tersebut kita juga dpt pahala tau ....Bayangkan dekat tesco berapa ramai menggunakannya setiap hari...kalah jualan langsung MLM tau......cuma kita tak nampakkan duit cashnya?????ANDA BUAT ANDA DAPAT........kalaulah terlaksana kempen ini pasti tiada lagi bau busuk ,hapak telekung....OOOO!!!!!! berkempen konon.Kan ini suara hatiku.....

       Pasal kemo aku pulak,,,,, setelah ubat kemo warna merah mengalir dlm tubuh aku melalui drif, terasa tau ubat tu mengalir...aku dahlah ada resdung masatu lah bersin tak henti, tekak mcm kena cekik dan nak muntah ..Makan ubat tahan muntah rm 50 sebiji pun tak jalan,badan mula terhuyong-hayang......kepala nak pitam. Ini aku cerita kisah 3 thn lepas bkn hari ni ye......Aku pun hampir lupa dah, kesan kemo memang teruk tapi demi anak 2 aku kena kuat semangat.Kebetulan masa tu,mak mentua pergi haji  minta tolong dia doakan aku di Masjidil Haram. Mak aku pula jaga anak sulungku Asraf sebab dia ni kuat mengamuk... Aku balik BTP bersama-sama dua anakku......percaya tak sepanjang aku kemo sebyk 6 ke 8 kali aku tak ingatlah.....aku berjaya menjaga anak2ku dgn kudrat yg lemah.Suami nak tak nak kena kerja, cuti hampir habis.....ambil cuti tanpa gaji duit dah tak de..

       Masa aku mampu tu bertawakal pd ALLAH swt yg menjagaku dan anak2 ku. Kepala mula botak dah, rambut penuh dlm bilik air, mcm Alien ku rasakan,perasaan mula nak marah dan mudah kecil hati. Ialah aku wanita tak sempurna,badan panas dan rimas, muntah tak henti mengalahkan mengandung pula,badan rasa lemah terasa mcm diawangan, tak blh nak makan tekak tak rasa apa-apa.Begitulahye kalau ALLAH swt tarik nikmat deria rasa kita ye.Aku makan ais krim shj sepanjang kemo. Suami sabar dgn sikapku waktu tu tindakan di luar kawalan..

        Tapi seteruk aku nasib baik tak demam, kalau demam atau tekanan darah naik mesti kena tahan wad.Memang prosedur dia mcm tu.Kalau tidak susah suamiku dan mak ayahkulah.....Anak bongsuku pula kaki meragam,menangis hampir setiap malam..Betul2 menguji iman dan kesabaranku..Kadang2 aku mengamuk juga apb fikiran berkecamuk. .Mungkin dia tau kesusahanku tapi tak blh cakap. Suamiku beli buaian letrik lagi bagi memudahkan aku. Bekas operation pun masih belum sembuh lagi. Untuk memudahkan aku jaga anak ,aku duduk dlm bilik sepanjang suami bekerja.Mana tau aku pengsan ke takut jugakan....jadi semua keperluan ada dlm bilik...Sarapan dan makanan semua disediakan terlebih dahulu..Nak harapkan anak keduaku Faiz suruh ambil sudu, pinggan diambil, suruh ambil pampers tuala dia ambil memang menyakitkan hati je..


                           Cute perempuan nikan ..Masih mampu dia senyum..Bagaimana aku?

Surah Alam Nasyrah ( Melapangkan )

Surah: Alam Nasyrah (Melapangkan)

Kategori Surah: Makkiyah, Jumlah Ayat: 8 Ayat

1. Bukankah Kami telah melapangkan untukmu dadamu?,
أَلَمْ نَشْرَحْ لَكَ صَدْرَكَ
2. dan Kami telah menghilangkan daripadamu bebanmu,
وَوَضَعْنَا عَنكَ وِزْرَكَ
3. yang memberatkan punggungmu [1585]?

[1585] Yang dimaksud dengan "beban" di sini ialah kesusahan-kesusahan yang diderita Nabi Muhammad SAW dalam menyampaikan risalah.
الَّذِي أَنقَضَ ظَهْرَكَ
4. Dan Kami tinggikan bagimu sebutan (nama)mu [1586],

[1586] Meninggikan nama Nabi Muhammad s.a.w di sini maksudnya ialah meninggikan derajat dan mengikutkan namanya dengan nama Allah dalam kalimat syahadat, menjadikan taat kepada Nabi termasuk taat kepada Allah dan lain-lain.
وَرَفَعْنَا لَكَ ذِكْرَكَ
5. Karena sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan,
فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْراً
6. sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan.
إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْراً
7. Maka apabila kamu telah selesai (dari sesuatu urusan), kerjakanlah dengan sungguh-sungguh (urusan) yang lain [1587],

[1587] Maksudnya: sebagian ahli tafsir menafsirkan apabila kamu (Muhammad) telah selesai berda'wah maka beribadatlah kepada Allah; apabila kamu telah selesai mengerjakan urusan dunia maka kerjakanlah urusan akhirat, dan ada lagi yang mengatakan: Apabila telah selesai mengerjakan shalat berdo'alah.
فَإِذَا فَرَغْتَ فَانصَبْ
8. dan hanya kepada Tuhanmulah hendaknya kamu berharap.
وَإِلَى رَبِّكَ فَارْغَبْ

Powered by Al-Qur'an for Joomla!

Kemoterapi dan Radioterafi



        Assalamualaikum warahmatullah hibarakatuh..... salam mahgrib pada semua .Diharap semua tlh menjalankan tanggungjawab kita kpdNYA........Amin. Sama-sama kita mengamalkan surah Alam Nasrah utk mengurangkan tekanan hidup.Masalah tempat kerja ,traffic jem,keluarga,kesihatan,suami isteri dan 1001 masalah lain .Baca ayat ini dgn penuh keikhlasan hembus di tangan ,sapu di ubun-ubun.........semuanya kerana Allah SWT sebelum memulakan sesuatu tugasan......Insya Allah semoga kita merasa tenang dan awet muda selalu termasuklah aku ni..........Tapi janganlah baca ayat tu je !!!!!!!!lepas sembahyang bacalah ayat kursi dan surah Yassin amalkan setiap hari. Sebenarnya ayat Al-Quran ni ubat penenang yg paling mujarab tapi sikap malas ni susah nak dikawal.Syaitan byk dkt mata ni,asal baca je mengantuk...

     Apa itu Kemoterapi???  Kemoterapi ialah rawatan yang menggunakan ubat-ubatan yang khusus untuk merawat sesuatu penyakit kanser. Di sini, kemoterapi merujuk kepada penggunaan ubat-ubatan khusus untuk melawan dan memusnahkan sel-sel kanser yang sedang merebak dengan cepat dalam badan anda. Ubat ini akan memasuki sistem pengaliran darah anda dan pergi ke seluruh badan untuk membunuh sel-sel kanser yang tidak dapat di buang melalui pembedahan atau di musnahkan oleh rawatan radioterapi. Bila lebih dari satu jenis ubat digunakan, ia dipanggil kemoterapi kombinasi .


        Berbalik kisahku, aku dikehendaki menjalani kemoterapi dan radioterafi.Kos rawatannya puluhan ribu, Aku bkn org terkenal spt Azean Inderawati....dpt zakat rm 30000 tapi aku dpt rm2500 syukur Alhamdullilah utk tambah bayaran operation sebanyak rm 10000 selebihnya di TI tempat suami bekerja .Terima kasih atas bantuan tersebut........Sekali lagi aku tekankan BELILAH INSURAN KESIHATAN demi masa depan anda dan keluarga..Tak rugi pun bila sampai had matang dapat duit balik .Macam simpananlah juga...Akhirnya aku dirujuk dekat HKL.... tempat Asraf anak sulungku tinggal selama 3 thn ,bezanya Asraf di Pediatrik tapi aku di Onkologi.....Ramainya org kena kanser di sini........mcm-mcm ragam,paling muda umur 20 thn pelajar UIA ,bayangkan........

        Macam jenis kanser ada di sini kanser tulang ,paru-paru,mulut,usus ,dll .Lelaki pula kebanyakan paru-paru dan prostat.Bila di tanya ?semuanya perokok tegar.....Jadi kpd lelaki di luar sana berhentilah merokok....Mungkin sekarang anda mengatakan tak matipun tak sakitpun, awas kalau dah kena menyesalpun tak berguna.....Masa yg berlalu tak mungkin akan kembali.....inilah kata-kata pesakit lelaki tersebut  "Andai masa blh berputar ,aku akan berhenti merokok masa tu, tapi apakan daya" bertapa kesalnya dia.Dia merokok 2 kotak sehari. Nasib baik suamiku tak merokok ,kalau tidak sesak nafasku setiap hari......

     
         Aku dikehendaki buat kemo sebulan sekali, Masa nak buat kemo tu....bersesak -sesak seramai 30 org dlm satu hari. Katil hanya ada 8 buah jadi kita terpaksa dtg awal utk rebut katil.......kalau tak duduk atas kerusi jelah.....inilah nasib org yg tak de duit sptku ,tapi penjawat awam pun ramai juga .Mana lagi mrk nak pergikan??....sambung esoklah ye! anak sulungku buat hal pulak, buang air besar dlm seluar.......di ikuti Fizi ,bongsu pulak  ....Mereka salah makan apa ye?? sabarje lah. Ayahnya dah mengamuk tu ialah bilik air ada 3 pilih mana satu dah besar bknnya kecil 17 thn kau?  bergema satu BTP pukul 11.30 mlm.....Asyraf.....Asyraf....Asyraf......Lailla ha illa anta Subhanaka inni Kuntu Minaz Zalimin.......

Sunday, January 15, 2012

Hospital Pusrawi

            Assalamualaikum warah matullah hibarakatuh,   Di mana anak aku di mana anak kita, itulah persoalan yg sedang berada dlm hatiku. Anak-anak yg sebaya dgn anak sulungku Asraf berumur 17 tahun ke bawah berlonggok dgn asap berkepul bangga dgn rokok masing-masing.Membiarkan suara Azan berlalu begitu shj.Mana ibubapa mrk ?????siapa harus dipersalahkan ,adakah aku sebagai permerhati di jendela berdepan dgn padang ini.Bulan puasa pula dijadikan pot utk mrk yg tidak berpuasa, siap dgn bekalan makanan dan minuman seolah-olah mrk bangga dgn perbuatan mrk.Berbalik pada anak aku Asraf umurnya tak memberi pengertian apa-apa baginya.Bertepuk tangan ,berjalan tanpa henti dlm rumah.Aku tak tahu bila masa dia letih.Tapi ketiga -tiga anakku Ahli Syurga...

          Hikmahnya aku tak perlu menanggung dosa anak sekirannya mrk tidak sembahyang ,berpuasa, sebab mrk tergolong tidak mumayyiz dan berakal  tapi aku kena sabar dan menjaga hingga ke akhir hayat mrk. Aku berdoa kalau sampai ajalku biarlah bersama-sama dgn anak-anakku selahad pun tak apa. Tak sanggup roh aku melihat anak-anakku tercari sisa makanan dlm tong sampah Nauzzubillah min zalik..........

       Alamak lamanya aku melayan perasaan ok lah apa jadi ye......masa tu bulan puasa  2008 sakit berdenyut dan makin bengkak ,aku pergi klinik Najihah dia mencadangkan jumpa kawannya Dr Razifah Pakar surgeri di Hospital Pusrawi. Pada awalnya akuberdegil aku tak nak , suami pula paksa akhirnya aku akur maklumlah hospital mahalkan? Punyalah marah Dr tu dia ceramah kat aku hampir 2 jam sebab kanser aku dah mula merebak hampir ke peringkat 3,ini bermakna aset aku perlu dibuang dan limpa juga....

           Dr Razifah ni bagus tau bkn nak promosi tapi nasihat dia mcm prof dr Muhaya, kalau jumpa kat luar tak sangka dia  Dr....... Dia suruh aku buat operation secepat mungkin bayangkan masa tu lagi beberapa hari nak raya. Aku minta tangguh sebab aku nak raya bersama keluargaku mungkin ini raya terakhir bagiku.........(.fikiran aku masa itulah.).......Aku tak tahulah bulan puasa dan raya mesti duduk wad..Ikuti kisah selanjutnya tentang anak2ku...Tibalah hari keenam raya aku pun selamat menjalani operation bayangkan apb sedar dari operation wayar disekelilingku dgn dua botol air bisa bercampur darah dipinggangku..........

           Syukur Alhamdullilah aku masih bernyawa lagi tapi bila aku rasa dah tak de.Bayangkan aset penting bagi seorang wanita sepertiku terasa kecacatannya.. Rasa nak menjerit pun ada menangis  hu! hu! hu! akhirnya aku ishtifar banyak -banyak sesungguhnya semuanya adalah kepunyaan Allah SWT semuanya dipinjamkan sekejap padaku....Tiba masanya utk dikembalikan kpd yg empunNYA.

            Yang penting suamiku ada disebelahku itulah mengembalikan semangatku. Pucat muka dia sebab dia takut dgn darah dlm kedua-dua botol tu. Aku pun ngeri,aku bergerak je darah tu keluar sukar utk ke toilet .....masa tu tak blh sembahyang pula ,aku hanya berzikir dan berselawat kpdnya.Ini aku nak nasihat pada diriku walau sakit mcm mana teruk sekali pun sembahyang jangan tinggal..........masa nilah kita nak bertaubat dan berdoa padaNYA semoga dipanjangkan umur dan dipulihkan kesihatan....

        Ramai yg meninggalkan sembahyang ketika sakit lebih menyedihkan pesakit berusia emas.. Alasannya sukar nak ambil air sembahyang, sebenarnya dari botol mineral pun kita blh ambil air sembahyang dan waris boleh membantu pesakit utk ambil air sembahyang.Melalui pemerhatianku ketika menjaga arwah ayah mentua di wad  Hospital Terengganu dulu dan  pengalaman aku  duduk hospital , menjaga anak sulung saya Asraf selama 3 tahun di hospital percaya tak....Kalau anda sanggup tak drpd dlm pantang 10 hari hingga 3 tahun saya berada di KK6 dan KK7 hingga berumur 3 tahun di HKL.......Innalilla-Wainnahilla-Hirajiun.....nanti bila ada kesempatan akan aku coretkan tentang Asraf dan dua lagi anakku......

            Berbalik kisahku,  hari 3 di Hospital ,aku mohon balik demi anak-anakku.Dua anakku di jaga oleh mentuaku ,yg bongsu Fizi mak ayahku jaga.Fizi kerap menangis sebab tak pernah berenggang dgnku.Aku balik dgn kedua-dua botol masih tergantung dipinggangku.Pergerakkan terbatas, lebih mengerikan anak bongsu berminat dgn botol tersebut.......bila dia tarik tuhan je yg tahu sakitnya. Malam pula dia kuat menangis sampai ke pagi.........Luka operation lambat baik hampir sebulan lebih krn koyak sebabnya byk bergerak dan dukung anak..........Doktor membebel krn lambat sembuh , ini bermakna aku lambat utk menjalani kemoterapi dan radioterapi.Seterusnnya........TUNGGU!!!!!!!!


Saturday, January 14, 2012

Perubatan tradisional.

         Assalamualaikum,   dimulakan dgn bismillahirrahmannirahim perbanyakkan zikir dan selawat bersyukur dgn apa yg diperolehi .Memperbanyakkan senyuman. Semalam aku menonton Tanyalah Ustazah tv9 ,Prof. Dr Muhayah pakar mata ....betulkah namanya ye???? pakar motivasi tu .,sejuk aku tengok dia, semua masalah hilang sekejap bila dengar ceramah dia.Walaupun dia seorang prof tapi sikap merendah dia amat aku kagumi.Betul juga katanya kanser adalah disebabkan stress dan tekanan jiwa. Kalau kita byk tersenyum ,hormon apaye? mengurangkan tekanan dan blh menyembuhkan kanser. Senyum juga adalah sunnah Rasulullah s.a.w senangkan nak dpt pahala..........

         Lepas kisahku masuk tv aku mula mencari rawatan altenatif  bodohkah aku ???? tapi wanita mana mahu kehilangan aset perempuannya yg penting baginya. Aku balik terengganu jumpa bomohlah ,perubatan islam dan mcm-mcm lagi .Sehinggalah suatu hari aku berjumpa doktor kolumentari menggunakan akunpuntur ....dan makan ubat homeopati sekali pergi rm200 habis. (kalau ejaan tak betul sorryye....) Bayangkan seminggu sekali kena pergi.....ini berlarutan selama 3 bulan bayangkan......Akhirnya Dr tersebut mengesyorkan beli satu set ubat berharga rm10000 ubat tersebut mengandungi B17, B complex dll sebyk 10 jenis ubat.Aku mesti makan 1 jam sekali. Tak payah ceritalah mcm mana nak cari duit, emas aku gadaikan,adik-beradikku ,adik ipar bagi duit utk rawatan semua aku habiskan utk ubat tersebut.............

video

         Aku makan ubat tersebut mengikut jadual dan masa diberikan.Aku tak lalu makan ,demam,muntah tak henti tulang belakang sakit.Bila jumpa Dr tersebut dia kata perkara biasa..Kemudian dia suruh ambil darah .Ujian tersbt mengatakan aku bebas kanser.Dr tersebut pun gembira ucap tahniah padaku.Aku pun bersyukur krn ingatkan bebas dr kanser.Malangnya ketulan masih ada dan mula berdenyut hingga tulang belakang... Nak jaga anak-anak pun tak tentu arah kesian kat mrk...........benda ini berlarutan hingga 4 bulan .Ini bermakna hampir setahun berlalu. Suami puas nasihat tapi aku buat tak tahu je.Anak bongsuku pula Fizi asyik menangis malam.Bayangkan dari pukul 1 berlarutan ke 6 pagi aku pun tak tahu apa puncannya .Kesian suamiku nak kerja pun tak tentu arah mana bini lagi anak lagi tak tahulah apa yg ada dlm fikirannya.......Tapi dia lebih penyabar dari aku ,kalau kena suami yg lain tu memang kena sepak terajang dah anak aku tu......TERIMA KASIH ABANG..........


Thursday, January 12, 2012

Keluargaku masuk TV3

video
          Assalamualaikum warahmatullah-hibarakatuh.............Allhamdullillah pd hari penghulu hari dipjgkan usiaku.Hari jumaat hari barakah dan mulia ini semoga mendapat keberkatan dari Allah s.w.t...Amin. Ingat tak dr yg suruh buat operation dialah yg mengesyorkan aku masuk tv  dan kesian dgnku krn dia sendiri mempunyai anak istimewa. Dipendekkan cerita org tv dtg dan merakam dkt rumahku......jgn tengok keadaan rumahkuye.....maklumlah ketika itu kepala otak aku tgh berserabut .....anak pula buat hal mengamuk sebab dia tak boleh tengok org ramai-ramai dgn peralatan kameranya .

        Aku bercakap pun mcm org tak betul je...kelakar pun ada ha...ha... mata bengkak maklumlah tak berhenti menangis... nasib baik tak buta mcm Kassim Selamat.Suamiku coolje?????ye ke .Tujuan aku bkn nak minta simpati pun cuma kalau ada perubatan islam yg blh mengubati anak-anakku ini. Untuk sembuh spt kanak-kanak normal adalah mustahil tapi nak krgkan sikap agresifnya mengamuk , pukul org,baling brg tu je. Sebab aku makin lama tak larat tapi kekuatan dia org lelakikan takut akan merbahayakan org lain.....itu je bkn tujuan publisiti....

Aku Bekas Pesakit Kanser Payudara


       Assalamualaikum....

        Sorrylah......Berbalik sambungan cerita semlm ,,,pd awalnya hanya bengkak susu shj ,bagiku itu perkara normal yg dialami oleh semua wanita yg menyusukan anak sampai demam2,pergi klinik bdekatan dipendekkan ceita terdpt ketulan dan disuruh pergi pakar.Buat bioksi(betulkah bahasaku)....lantaklah.Seminggu kemudian itulah keputusan yg aku terima.......

          Bagaimana anak-anakku kalau aku mati?????Makan minum,kencing berak,mandi pakai semua aku lakukan utk mrk siapa yg faham bahasa mrk????kalau suamiku kahwin lain mcm mana mrk .Adakah ibu tiri sanggup menjaganya bkn satu tapi tiga .Aku ibunya pun selalu mengeluh dgn keadaan mrk main najis sendiri,buang air merata-rata,menangis terjerit-jerit siang mlm .Nak harapkan ibubapaku atau mertua mrk sendiri tak larat dgn usia mrk dah lanjut .Nak hantar rumah anak yatim mrk tak terima terutama kecacatan akal.Ya Allah !!!!terlalu besar ujianmu terhadapku kali ini aku menangis dan terus menangis......

         Doktor pula mendesak suruh buat operation..lagilah aku bingung kos perubatan yg tinggi kesian suamiku aku ni terlalu byk menyusahkan dia .Kadang-kadang saat ni syaitan ni rojim menggangguku. Aku rasa diriku lahir hanya utk menyusahkan org lain ibubapa,keluarga adik beradik,mentua dan terutama suamiku...Masa inilah teringatnya insurans kesihatan tapi aku tiada semua tu.Bukan tujuan promosi sesiapa shj yg mengikuti blog saya ambillah insurans kesihatan ...
       
          Penyakit akan dtg tidak mengira sesiapapun lelaki perempuan ,kaya miskin,jaga kesihatan @sebaliknya kalau nak kena ,kena juga.Tolonglah ye beli INSURAN KESIHATAN terutama adik-adik yg baru kerja tu jgn habiskan duit dgn membeli benda yg tidak berfaedah....berbalik pd kisahku,,aku tidak pg operation(AWAS JGN IKUT LANGKAHKU) pd awalnya pada hal setiap saat,setiap minit kanser akan merebak dgn cepat.Apa aku lakukan ikuti kisah selanjutnya suspenje..he..he

Kanser Payudara


        Assalamualaikum.......
Semoga hari ini lebih baik dari semalam .Sebenarnya dah byk aku tulis tetapi habis terpadam gara-gara tak pandai guna blog dan nak pamerkan .Tak pelah belajar dr kesilapan......Aku adalah
bekas pengidap kanser payudara peringkat 2 hampir ketiga akibat lambat menjalani pembedahan...Perkataan Kanser atau ketumbuhan umpama karat dalam besi.Sekuat mana besi itu apb berkarat ia akan rapuh. Semuanya bermula pd tahun 2008 ketika itu anak bongsuku berumur setahun lebih .O..O tak boringke tapi aku tak pandai nak pendekkan cerita ??    Cerita ini jadikan iktibar spy jgn jadi spt aku!!! ..Aku menyusukan badan sememangnya tak sangka ia blh menyebabkan kanser.

       Apa itu kanser Payudara?? Kanser payudara terjadi apabila sel normal payudara bertukar struktur dan merebak. Ia menjangkiti tisu dan bahagian lain yang berdekatan seperti kelenjar atau lobul, pembuluh darah, salur limfa dan nodus limfa. Kebiasaannya tumor terbentuk kerana pengumpulan sel abnormal. Kesemua jenis tisu di dalam payudara boleh membentuk kanser tetapi biasanya ia bermula di dalam kelenjar atau duktus.

       Kanser payudara meyumbangkan peratus yang tertinggi bagi penyakit kanser di kalangan wanita. Kanser payudara berada di tangga kelima bagi kadar kematian akibat kanser dan merupakan penyumbang utama kematian akibat kanser di kalangan wanita. Di sepanjang hidupnya seseorang wanita mempunyai risiko mengidap kanser payudara sebanyak 1 dalam 8 dan kemungkinan meninggal dunia akibatnya adalah 1 dalam 28.


Pengelasan Kanser Payudara:-

        Kanser payudara dikelaskan mengikut beberapa faktor seperti kanser lain. Faktor yang biasa diambilkira ialah tisu punca, lokasi tumor atau tisu punca, jenis tisu atau histologi, gred tumor, peringkat tumor, kemunculan dan aktiviti tumor, status nodus dan perebakan. Mula-mula sel bertukar struktur tetapi berada di lokasi asal di dalam duktus atau membran basemen lobul. Kemudian berlaku mitosis (penduan sel) dan metastasis (perebakan) melalui membran basemen dan bergerak ke kawasan terpencil di dalam badan.


Tanda dan Gejala Kanser Payudara:-

         Pembentukan gumpulan merupakan tanda biasa yang kekal untuk jangka masa yang panjang. Kemungkinan nodul asimptomatik akan muncul sebelum tanda atau gejala lain timbul. Sakit payudara atau mastodinia atau sakit pada gumpulan merupakan satu lagi gejala kanser payudara di peringkat awal. Kemudian tanda-tanda radang seperti sakit, panas, kemerahan atau bengkak akan berlaku jika salur limfa kecil di dalam kulit dan pembuluh limfatik diserang oleh tisu abnormal. Kulit akan mempunyai tekstur kupasan oren yang juga dirujuk sebagai “peau d’orange”.

       Gumpulan mungkin terjadi di payudara atau di ketiak. Rupa payudara juga akan bertukar melalui penebalan atau pertambahan saiz dan bentuk. Kulit payudara mungkin kelihatan seperti lekuk atau membentuk rabung. Puting mungkin terpusing ke dalam, menjadi merah atau bersisik atau mempunyai lelehan yang abnormal. Apabila ia merebak ke kawasan lain, akan menjelma tanda seperti demam, seram sejuk, sakit tulang dan sendi, sakit kuning, gejala neurologi dan curahan (efusi) pleura. Kelemahan adalah tanda atau gejala awal kanser payudara mungkin tidak kelihatan, justeru kaum wanita perlu mengambil inisiatif membuat diagnosis dengan memeriksa sendiri payudara dan juga menjalani ujian payudara setiap tahun.


Peringkat Kanser Payudara:-

        Untuk mendiagnosis kanser payudara, pemerhatian dibuat melalui mamografi atau MRI payudara. Peringkat kanser payudara ditentukan mengikut sifat sel atau tahap pembiakan (proliferasi).

Peringkat 0   atau tumor kanser di tempat asalnya (karsinoma in situ) dikira sebagai risiko kanser payudara tanpa kehadiran penyakit itu sendiri. Karsinoma lobular in situ atau LCIS adalah merujuk kepada pengalas sel abnormal di dalam kelenjar payudara. Karsinoma duktal in situ atau DCIS adalah merujuk kepada pengalas sel abnormal di dalam duktus payudara.

Peringkat I    merujuk kepada kanser payudara pada peringkat awal di mana ukuran melintang tumor kurang dari 2 sentimeter dan belum lagi merebak. Peringkat II juga merujuk kepada kanser payudara pada peringkat di mana ukuran tumor adalah antara 2 hingga 5 sentimeter; atau lebih dari 5 sentimeter tetapi belum merebak; atau kurang dari 2 sentimeter tetapi telah merebak ke nodus limfa ketiak.

Peringkat III   ialah di mana ukuran melintang tumor telah meningkat ke 5 sentimeter dan telah merebak ke nodus limfa ketiak; atau telah merebak dengan banyaknya ke nodus limfa ketiak; atau telah merebak ke nodus limfa terpencil di dalam tulang selangka atau tulang dada.

Peringkat IV    merujuk kepada situasi di mana kanser payudara telah merebak ke kawasan di luar kawasan dada.





Tuesday, January 10, 2012

3 Anak-Anak Aku Istimewa

         Aku mempunyai tiga anak istimewa ........ terkejut tak ????? tapi itulah hakikat sebenar kehidupanku seharian.Nantilah sambung balik kena suap anak makan dulu kejap lagi cerita lagi. macam mana ye blogger buat blok cantik-cantik tapi aku punyai mcm tu je!!!!!!tapi tak pe belajar lagi he he he. Mai kita sambung balik ye...Apb terbaca kisah-kisah blogger dlm blok mrk membuat aku terpanggil utk menulis dlam ruangan ini bertujuan berkongsi cerita semata mata bkan tujuan simpati..


        Mungkin dgn mencoret sesuatu dpt mengurangkan stress dlm kepala otak aku ni..... he kasar pulak bunyinya???? kalau diikutkan tak de masa sebenarnya bayangkan jaga tiga anak istimewa mengalahkan jaga anak kembar 3. Padahal anak sulung 16 thn,13 thn dan bungsu 5 thn sepatutnya dah senang dah lelaki pulak tu....Anak-anakku dikategorikan penyakit Fragile X sydrome pernah dengar tak. Ciri-cirinya autisme' tak boleh bercakap agresif dan hyperaktif. Mrk tak diterima si sekolah khas krn tak mampu urus diri...


     Selagi hamba Allah swt di bumi Nya kita tak lari diduga dgn pelbagai masalah .Janji Allah dia hanya menduga manusia dgn ujian yg mampu ditanggung oleh manusia tersebut.Mungkin itulah ujian kpd ku utk membersihkan dosa-dosa ku dan menambah pahala untukku........Tapi aku hanya manusia biasa yg lemah dan krg kesabaran.... kalaulah sabar itu blh dibeli akan aku cuba membelinya  Subbahanallah !!!!!!!! hanya Allah yg mengetahuinya .Lebih tertekan lagi dgn masyarakat sekeliling memandang hina terhadap diriku tapi mungkin aku shj yg terasa kot.... berdosa lagi memfitnah org  .......


        Tapi tak mustahil apb salam ku tak bersambut malah ada yg takut bersalam dgnku mcmlah aku ada HIV Nauzzubillah jauhkanlah segalanya....mungkin takut berjangkit dgn anak mrk dan terkenan bagi mrk yg mengandung......tapi anda semua mcm mana ye takut tak dgn aku??? mcmlah ada pengikut mcm blogger lain tu. Tak kisahlah tu tangan aku sakit ni tak larat nak coret lama-lama sebab bekas operation kanser payudara masih sakit lagi.....Ha kanser pulak terkejut tak?? Banyaknya masalah akukan..  Sambung lain kali pulak ye!!!


                               Cuba cari mana dia anak2 nenek? Di PDK Batu Arang

Setiap detik yang dilalui

Tenang nampak air...Indah ciptaan ALLAH



       Hari-hari yg dilalui ,selagi nafas berdenyut , selagi jantung berdegup tak habis -habis masalah yg dihadapi .Hari ini Anwar Ibrahim terlepas dari tuduhan .jalan penuh sesak terutama di Jalan Duta .Diharapkan perhimpunan berakhir di sini shj .Bagiku pula usia semakin bertambah tapi bila di fikirkan otak semakin pelupa amal ibadat mcm tu juga .Sebenarnya aku ni bkn pandai bermain dgn kata-kata....

       Maaflah kalau kata-kata tak sehebat blogger yg lain.Assalamualaikum pun lupa diberi, tapi aku akan belajar melalui kesilapan .Sebenarnya ini semua adalah dorongan dari suami tercinta supaya adaptasikan kisah kisah yg boleh dikongsikan tapi tak semualah...................buat masa ini sikit-sikitlah dulu sebab aku tak pandai nak guna komputer maklumlah surirumah sepenuh masa .Semua masaku hanya untuk keluarga....

        Umur hampir mencapai 40 tahun 17 tahun usia perkahwinan aku dan hubbylah. Usia Nabi Muahammad s.a.w. 63 tahun ketika wafatnya .Ini bermakna 20 tahun lagi aku kena kejar masa yg terlalu pendek untuk menghapus dosa-dosa ,menqada sembahyang lalu dan menambah amal ibadat .Itupun kalau sampai tapi kalau sebaliknya!!!!!!!!.....Tak dptku bayangkan sakaratul maut menjemputku, dimandikan ,dikapankan ,disembahyangkan dan dikebumikan.

         Ada orang mengatakan mati itu senang tidak menyusahkan org lain, tak perlu hadapi masalah sendiri , keewangan mahupun dunia???Itulah sebab ramai yg bunuh diri sejak kebelakangan ini lebih-lebih lagi org melayu beragama islam tapi islam ke????... he he tak berani nak mengata   aku ini bukanlah pandai sgt tentang agama tapi budak baru belajar kalau salah tolong ajarkan......Sampai di sini dulu celotehku  lain kali cerita lagi  jeng...jeng.....jeng.......

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...