Sudi sudi lah jadi follower

Saturday, April 14, 2012

Acar Buah untuk Mak Mentua aku...

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh......





                       Harap2 penghujung  bulan April ini  keadaan anak2 aku sihatlah semuanya termasuk aku..Suara aku masih serak ni.Badan masih terhuyong -hayang, tak tahulah aku kena darah tinggi ke!..Nauzubillah min zalik..Ingatkan kalau di panjangkan umur nak balik Terengganu nak ziarah mak mentua aku ..Kesian dia dah lah tinggal seorang2..Kalau dekat blh ziarah seminggu sekali ke .Ini jauh di perantauan ,aku ni bukan mahir bawa kereta harap jalan highway bolehlah lepas tu tak ingat jalan dah..Harap2 mak mentua aku faham dgn keadaan anak sulungnya ini..

                        Seperti biasa kalau aku balik mak mentua mesti pesan acar buah ni..Selalunya mak aku masak tapi dia dah tak larat dah sebab sakit sendinya..Jadi aku ambil alihlah .Rasa mesti berbeza mana nak sama dgn air tangan mak aku..Mak mentua aku simpan untuk  puasa sunatnya dan utk bulan puasa nanti .Selera katanya buat sahur maklumlah makan sorang2..Berbulan2 dia simpan tau..jimat dia makan.Aku pernah tanya sama tak rasanya .Dia kata sama je rasanya sedap,  Alhamdulillah.Dah 2 kali dah aku buat acar ni utk mak mentua " Mana tumpah kuah kalau tak dekat nasikan"..
Angkat bakul sendiri nampak??

Acar Buah

Buah terpulanglah masing2 ye( ada bubuh jeruk2 buah,belimbing kecut.Ini versi aku ikut bajet)

1 cawan kismis besar kuning
1 cawan kismis hitam( aku tak bubuh terlupa beli)
1 bekas Prun- gunting 3 atau hiris 3 kpg( faham dak)
Rm 3 asam boi- yang ini terpulanglah nak letak ke tak(beli yg original buat asam buah tu)
1 cawan lobak asin- hiris nipis-nipis
2 cawan halwa kundur manis- potong 2
( mak aku selalu bubuh limau jeruk tapi tak jumpa)

Bahan menumis:-
1 cawan cili mesin-terpulang kalau suka pedas lebihkan lagi
10 biji cili padi
4 biji bawang besar
1 labu bawang putih
(Semuanya di mesin)

Bahan2 lain:-
1 cawan bawang kecil India yg comel2 tu- Buang kulit basuh toskan kering2
1 labu bawang putih lebih pun tak apa          ( Acar pantang kena air)
2 inci halia muda lebih pun tak apa hiris nipis
Cuka agak2 lah ye(bagi yg gastrik krgkan-tukar pakai cuka epal)
Garam dan gula secukupnya
Minyak secukupnya.
Bijan yg di sangrai (tak letak pun)

Caranya:-

Tumis bhn tumis hingga benar2 garing kalau tidak , tak tahan lama.Ini kena sabar sikit kena api kecil.Kalau cili hangit tak sedap.Masukkan cuka dan garam sikit je sekadar cantikkan cili je sebab asam boi nanti dah masin..

Bila dah naik minyak masukkan bawang kecil, halia muda dan bawang putih sebiji-sebiji .Masuk sekali asam boi..Tak payah masuk garam lagi.Agak2 dah masak bawang tu masukkan semua buah2 tadi .Mudahkan
Aku tak masuk gula pun sebab semuanya dah manis..Masak sampai keluar jus buah (awas jangan bubuh air) sebati dgn minyak...Rasalah garam dan gulanya...Baru2 masak tak sedap makan keesokannya barulah mesra rasanya.
.
 Selamat Mencuba...Kalau bersahur acar ni kena dgn telur asin ulam timun dan tomato,kena pula nasi panas tak perlu lauk lain dah..Aku buat ni nak ganti puasa nanti belum ganti lagi hu! hu! hu!.....Juga sesuai utk org sakit tak selera makan....


           

7 ulasan:

Rozuan Ismail said... [Reply to comment]

mesti mak mertua berkenan ni

Arina Shamsul said... [Reply to comment]

alhamdulillah beruntung bila dapat mak mentua yang memahami kan? :) salam perkenalan dear :) sihat ?


nampak sedap...insyaallah ada masa nak try gak resepi ni :)

syida said... [Reply to comment]

salam kak,

pergghhh sedapnya acar buah tu..feveret saya! :)

Along Maklong said... [Reply to comment]

wahhh.. pandainya buat acar buah.. untuk mak mentua pulak tu.. maklong baru belajar makan acar buah.. agak2 menantu maklong yang mana satu yang nak buatkan untuk maklong ye.. hehehe.. rasa2nya macam tak ada je..

YaYaNsMuM a.k.a YM said... [Reply to comment]

Akak....saya minat sangat ngan acar buahh...bestnye kak...

M@W@R Q@SeH said... [Reply to comment]

mak sy kemain suka lagi acar buah ni...

lelamaisara said... [Reply to comment]

Hai...

alahai..Acar buah..sedap tu....terliur je ni....

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...