Sudi sudi lah jadi follower

Friday, April 27, 2012

Nasi Minyak Istimewa





Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh......
.



























               Semalam entah apa mimpi tergerak nak masak nasi minyak..Mungkin teringat masakan Terengganu ..Setiap kali  Hari Raya mak mentua aku mesti masakkan nasi minyak Terengganu..Kat Terengganu  nasi minyak dimakan dgn gulai kawah daging atau ayam..Dijudukan dgn acar mentah..Aku nak cepat sebenarnya hari pun dah petang, idea dtg saat akhir..Suami aku pun kejap lagi balik..Agak2nya sempat tak aku masak ni!!

Nasi minyak

6 cawan( periuk letrik) beras -Aku guna beras biasa je(basuh dan rendam sekejap)
7 cawan air

2 biji bawang besar- dihiris nipis
3 ulas bawang putih- dihiris nipis
1 inci halia              - di hiris nipis

4 sekawan ( kayu manis sebatang,sekutum bunga lawang,4 biji buah pelaga, 4 biji bunga cengkih)
1 sudu kecil garam
1/2 cawan susu cair
minyak kanola
pewarna kuning
2 helai daun pandan
Kismis( tak letak pun)

Cara memasaknya:-
Panaskan minyak tumiskan 4 sekawan tadi,masukkan hirisan bawang besar ,halia dan bawang putih..
Apb naik bau masukkan daun pandan dan garam..Masukkan beras yg tlh di toskan.Gaul sekejap.,
Masukkan dlm periuk letrik tambah air dan susu cair tadi dan sedikit pewarna kuning..Tunggu hingga masak.




























Ayam Masak Merah

1 ekor ayam (agak2lah potong ke brp bhg,buang kulit basuh
                     dgn tepung gandum menghilangkan bau hanyir ayam dan lemak ayam)

Bahan dimesin
1 cawan cili mesin
4 biji bawang besar
3 ulas bawang putih
1 inci halia

1/2 cawan sos tomato
2 sudu besar sos tiram
2 biji bawang besar -hiris bulat2
gula dan garam
minyak utk mengoreng

Cara memasaknya :-
Panaskan minyak letak 1 sudu kecil garam dan 1 sudu kecil serbuk kunyit..Panas minyak masukkan ayam goreng hingga masak tetapi jangan garing sangat..Angkat dan toskan minyaknya..Tumiskan bahan tumis dgn minyak goereng ayam tadi hingga garing dan naik minyak..Masukkan sos tomato dan sos tiram,bawang di hiris bulat perasakan garam dan gula..Masukkan ayam..Kacau hingga sebati..Bolehlah dihidangkan..



Acar Rampai

2 batang timun
1 batang karot 
(potong timun buang bijinya-potong ikut 
panjang batang mancis begitu juga dgn karot)
2 biji cili masak -dihiris

2 biji bawang besar-potong wedges
3 ulas bawang putih-hiris mcm batang mancis
1 inci halia- hiris nipis juga

4 sudu besar cili mesin
1 sudu besar udang kering-ditumbuk
2 sudu besar cuka
garam dan gula


Cara Memasaknya:-
Panaskan minyak tumis cili tumis (cili tu dah siap ada bawang besar,bawang putih dan halia) dan udang kering hingga garing..Masukkan cuka potongan bawang besar ,bawang putih, halia..Bubuh gula dan garam..Masukkan karot dan biarkan seketika,masukkan timun dan cili merah tadi...Kacau hingga sebati dan biarkan seketika ..Bolehlah dihidangkan bersama nasi minyak dan ayam masak merah..
Istimewa utk yg teristimewa buat suami dan anak2 aku....






4 ulasan:

Qasey Honey said... [Reply to comment]

mmg istimewa pon ...sedap nmpknye nasi minyak tu...

dbayucraft said... [Reply to comment]

Mmng nmpk sedap, leh tiru resepi..tp nasi tu ada yg ajar ubuh serbuk kurma sikit, ok gak kan

Siti_btp said... [Reply to comment]

Insya'Allah nanti akk akan cubanya..terima kasih sudi kongsi petuanya..

Siti_btp said... [Reply to comment]

Insya'Allah nanti akk akan cubanya..terima kasih sudi kongsi petuanya..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...