Sudi sudi lah jadi follower

Tuesday, April 17, 2012

Kerna terpaksa......

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh......

          Mesin basuh baru pulih , gearnya rosak memang menimbun nak membasuhnya..Macam tu lah mak kita dulu2..Jangan cakaplah aku merasa membasuh ,memerah, menyidai tapi tak pulak rasa lenguh bayangkan 2 besen besar setiap hari..Mak aku beli mesin basuh masa tu aku tingkatan 6,Itu pun lepas basuh kena lap sampai berkilat maklumlah benda baru..Kalau tak membebel jawabnya..Semuanya menjadi sejarah dah..Sekarang nak memerah pun tak larat lebih2 tangan kanan bekas pembedahan kanser ni..Perah2 tapi tak terperah..
       


               Lepas kering nak melipatlah pulak..Tiap-tiap hari mesti satu bakul besar ni,,Kalau sehari tak lipat 2 kali ganda ..Maklumlah anak2 aku air liurnya meleleh dan berhingus kalau tak aku suruh tukar dia sendiri ambil baju tukar..Masalahnya nak tidur pun cari baju lain..Bertuah betul punya budak.Pelik bin ajaibnya ambil baju dan seluar berlipat dlm almari mesti ambil belah bawah.Siapa mengajarnya tah...Bayangkan apa jadi baju belah atas tu..Memang nak kena pelempang betullah! penat melipatnya...

                Minta tolong suami memang gagal bab melipat ni..Baju kotor masuk mesin basuh siap sidai pandai..Habis pagar TNB depan rumah jadi mangsa tempat sidainya nak cepat kering konon..Tapi bab2 melipat ni out..Teringat pula aku selepas kimoterapi dan radioterapi kanser dulu, aku lipat sambil baring..Kalau duduk mesti muntah.Badan memang tak larat kalau diikutkan.Dgn kepala botaknya..Bagaimanalah keadaan aku dari kacamata suami aku ye!!??Mcm kura2 tapi lambat2 pun habis juga akhirnya...Kadang2 tak percaya pun apa yg aku pernah laluinya..




                 Ini tukang buka hanger baju Faiz, satu bakul tu dia buka tau..Muka mcm Kerna Terpaksa je lagu ..Fransisca Peter..Masam mencuka blh buat acar..Berbulan-bulan mengajarnya akhirnya aku berjaya jugak displinkannya ,basuh pinggan mangkuk tak lepas lagi,pinggan bergerak span tak bergerak-gerak..Kalau Asraf tak blh cakap lebih 3 kali mengamuk..

                 Tiba2 aku dengar suara "Mak ambilkan aku air, nasi tak de lagi ke! ", siap membentak lagi..Tiba2 sakit perut aku mcm nak bersalin pun ada dengar suara budak tu..Kurang ajarnya!!! Maknya menjawab"Kejap Along tak dan tadi." balas maknya...Aku tengah angkat kain kat belakang ni..Macam manalah perasaan maknya ye!..Siapakah yg bersalah..Pendapat aku adalah ayahnya ,mungkin ayahnya selalu menggunakan perkataan "aku" ketika membahasakan diri dgn isterinya..Anak2 pun terikut..

                  Ibunya pun bersalah melayan anak lelaki mcm melayan suaminya..Sepatutnya anak ambil air mak ..Ini terbalik pula. Kadang2 ramai tersilap mendidik anak lelaki ni.Terlalu sayangkan anak tidak bagi anak lelaki buat kerja rumah walaupun cuci toilet ke apalagi kemas tempat tidur..Konon takut jadi pondan.Perangai ni akan terbawa-bawa bila berkahwin kelak..Menjadikan perempuan hamba mereka bukan isteri..Aku pandang anak2 aku maka lahirlah entri ini..

Nota kaki:-

Ingatlah wahai kaum lelaki Syurga terletak di tapak kaki ibu..Sebut Ah! pun berdosa apalagi
membahasakan diri " Aku"...pada mak sendiri..  Masih menunggu anak2 aku memanggil           mak..Tapi mereka blh sebut Allah sebab selalu  pasang  vcd Penawar Hati -Hijjaz..   Diorang ikut sekurang-kurang bila sampai ajal diorang blh sebut Allah SWT penciptanya..

6 ulasan:

Anonymous said... [Reply to comment]

salam..akk...sy nak tanya..mane nk dapatkan bra utuk bekas pesakit kanser payudara yang melakukan masektomi...harap akk leh share...tq

Siti_btp said... [Reply to comment]

akak tak pakaipun,bra biasa je letak span beli kat jaya jusco..
Tapi baru2 ni MAKNA ada bagi bra secara percuma dekat HKL bahagian kanser atau ongkologi ..Akak tak berkesempatan mohon lagi..Isi borang bagai..

Dekat Pusrawi pun ada jual cuba tanya bahagian pertanyaan..tapi mahallah

Siapa adik ni blh berkongsi pengalaman..

LYAfrina said... [Reply to comment]

salam kak.. salam pekenalan..moga akak pon beransur pulih yer.. lya pon bks pgidap barah..tp peringkat awal.. barak otak.. dah operate masa umur 15 thn dulu.. tp ksannya hingga skarang.. n jd mgidap mcm2 pyakit skarang.. moga akak tabah yer..

akak..htr j kat dobi smtara ada msin basuh baru or baiki.. lg pon kesiahatn akak tu, bahaya gak buat kerja kuat2 sgt..


aduyai... mmg sgt krg ajar.. luluh hati ibu y melahirkan dgn ank ckp sebiadap tu..sedangkan dgn kwn pon kt jaga adab..apa lg dgn ibubapa..

linda@ibusumaiyah@tuttyfruity said... [Reply to comment]

akak...pandainyer akak displin anak-anak akak...harap akak tabah..dan jaga kesihatan diri akak juga naaa...

Anonymous said... [Reply to comment]

Time kasih..saya baru je buat pembedahan bulan lepas tu yg tercari cari kat mana nak beli bra yg khas utk org cam sy nie..Ari tu kuar hospital x de pun dia org bg bra percuma..

Saya menghidap barah payudara stage 3 skrg nie sibuk ulang alik hospital nak buat radioterapi n fisio.

Dieyna said... [Reply to comment]

datang tengah malam kat sini.. akak hantar dobi je baju2 tu.. time melipat memang tak larat.. tapi nak buat mcm mana kan.. kerna terpaksa huhu

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...