Sudi sudi lah jadi follower

Saturday, April 7, 2012

Perlukah Firdaus menjalani pembedahan membuang tonsilnya??

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh...

Autisme,Hyperaktif,tak boleh bercakap-Itulah  Firdaus Hafizi

              Alamak macam2 masalah yg timbul hari ini..Mesin basuh aku rosak pula tak boleh Spin.Nak panggil Hitachi Servis hari ini hari Sabtu pula.Call center diorang cuti.Kena tunggu hari Isnin matilah aku nak memerah kain baju..Nak panggil orang repair mesin basuh, kadang2  diorang pun tak reti sebab jarang org guna 16kg  dahlah besar  mati nak mengangkatnya..Badan aku masih tak stabil lagi rasa terhuyong-hayang mengalahkan kena kemoterapi suatu ketika dulu..


             Firdaus masih tak sihat batuk dan selesemanya tapi Alhamdulillah demam dah tiada..Aku dan ayahnya mungkin akan bawa Firdaus   ke pakar Hospital Glenegles jumpa Dr Pakar Hidung ,Telinga dan Tekak tak ingat nama Dr tu ..Dulu Dr menasihatkan kami tunggu hingga dewasa mungkin masalah tonsilnya akan berkurangan..Tapi bila difikir2kan balik kalau pembedahan dilakukan waktu dia dah besar lagi sukar aku nak menjaganya..Dia bukannya kanak2 normal blh disuruh diam mcm org dewasa lain..Masa tu pula kudrat aku dan suami pun dah lemah..


            Kalau ada sesiapa yg pernah menjalani pembedahan tonsil ada kesan tak?Gerenti ke tak demam selepas pembuangan tonsil?? Bolehlah beritahu kami di ruangan komen ye! Komen kalian amat aku alu2kan...Masalahnya anak aku Firdaus ni masih hisap susu botol tak reti nak guna cawan dan straw..Dah puas aku mengajarnya, mcm2 jenis cawan kartun,gambat upin ipin,sponge bob,  ben 10,cawan ada straw, botol budak sekolah tu aku beli utk menarik minatnya..Tapi tak berjaya hai ! itulah kelemahan aku sebagai mamanya, ..
Bagaimana  kalau lepas pembedahan nanti..Inilah yg sering bermain dlm kepala otak aku ni..


             Kalau tak lakukan pembedahan Firdaus akan demam hampir sebulan sekali.Rasa2nya tak larat aku nak mengharunginya ,tangisannya hingga ke pagi betul2 mencabar kesabaranku..Aku tahu bukan salahnya sebab dia telan air liur sakit sangat tapi tak blh nak beritahu mak ayahnya..Kesian dia sebenarnya, dia pun tak minta utk begitu ..Entahlah ye!..Mungkin pembedahan adalah jalan yg terbaik utk dirinya ..

5 ulasan:

dyabunga said... [Reply to comment]

lebih baik buang je tonsil tu.. guna laser..kurang sakit nya..

Anonymous said... [Reply to comment]

assalamualaikum kak,

Allahu'alam, pendapat saya kalau selalu dapat tonsilitis baiklah dibuang.. Kalau selalu dapat tonsilitis nanti ada complications lain pulak (Quinsy etc)..

Saya letak bee link di bawah ni:

http://www.patient.co.uk/health/Tonsillitis.htm

Allahu'alam

fr506

hazril abdul aziz said... [Reply to comment]

Boleh sy tahu... dah dibuang ke tonsil anak puan ituu...

hazril abdul aziz said... [Reply to comment]

Hospital yg mana ada menggunakan laser nie...?

Siti_btp said... [Reply to comment]

firdaus masih belum menjalani operation lagi sbb dia terlalu hyper..

Ini adalah cadangan DR pakar Gleneagles..tapi tak pasti kami nak buat ke tidak,,cuba bg vitamin dulu..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...