Sudi sudi lah jadi follower

Friday, April 20, 2012

Sambal tumis Udang....

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh....

   
               Hari Jumaat ,PDK memang cuti sebab cikgunya pergi buat lawatan ke rumah anak2 OKU yg tak mampu pergi ke sekolah bukan dari segi kemampuan sebab sekolah free je..Anak Istimewa yg terbaring dan makan melalui tiub dan sebagainyalah...Ini bermakna 3 hero aku semuanya berada di rumah..Kebetulan suamiku pun ada rumah Mc tak sihat..

               Kadang2 pening juga nak memasak sebab anak2 aku   ni jenis memilih juga..Kalau tak ada sambal tak sah..Buat sup sayur,masak lemak kuning shj,tak ada sambal belacan atau goreng sambal ikan memang tak jalan mulalah buat muka terkebil-kebil....Nasi tu di gaul-gaul suapnya tak juga..Aku ni membebellah kalau lahir kat Somalia mcm mana.??.Sampai matilah anak2 aku tak akan menjawab punya ..

Sambal Tumis Udang

1/2 kilo udang yg sedang2 tu(buang ekor je)

Bahan Mesin dan tumis:-
1/2 cawan cili mesin
4 biji bawang besar
5 ulas bawang putih
1 inci halia

1/2 kotak santan  Kara
1 sudu kecil pes asam jawa Adabi
2 biji bawang besar potong baji
garam dan gula secukup rasa
minyak untuk menumis
Sehelai daun kunyit atau beberapa helai daun limau purut

Memasaknya mudah je panaskan minyak dan tumis bahan tumis tadi sampai garing..Masukkan asam jawa dan air sedikit kalau nak berkuah.Masukkan santan kacau ,biar hingga  pecah minyak masukkan udang dan bawang potong baji tadi..Masukkan daun kunyit ,gula dan garam ..Masak sampai udang masak pastikan jangan lama sangat nanti isi udang keras..Angkat blh dihidangkan....

11 ulasan:

YaYaNsMuM a.k.a YM said... [Reply to comment]

sedapnye, akak....YM pun beli udang jugak tadi...hehe.

atuk said... [Reply to comment]

Assalamualaikum Siti

nampak udang segar tu
tentu manis

rynas said... [Reply to comment]

salam perkenalan. Tertarik dengan cerita puan...boleh tak sekiranya tinggalkan nombor telefon dalam email saya untuk dihubungi. Kalau boleh nak interviu sekadar berkongsi pengalaman hidup dalam Harian Metro. emel saya zarinah07@gmail.com

dapurmerahibu said... [Reply to comment]

kak siti,salam kenal..tabahlah wahai kakak.tiada kata yg dpt diungkapkn hanya sekadar ucapan semangat buatmu.

sedap kak sambalnya...saya mmg peminat udg tak kira lah masak ape..

Nieza said... [Reply to comment]

salam kunjung balas dan salam kenal kak.tq sudi singgah my blog.sedap tgk sambal tumis udang akak ni..lapar lak tgk..hehe

umialya/k.tini said... [Reply to comment]

dapat udang segar bestnya..

umialya/k.tini said... [Reply to comment]
This comment has been removed by the author.
kasihibu said... [Reply to comment]

suka sangat sambal udang
kalau campur petai..lagi meleleh

LYAfrina said... [Reply to comment]

sedap n myelerakan..

Gadis Kampung said... [Reply to comment]

asedapnyer..terliur GK tengok...lapar la...

♥♥azatiesayang ♥♥ said... [Reply to comment]

Salam siti..salam kenal dr atie.Terima kasih singgah.
sama la ngan umah atie..hari2 kena ada sambal tumis..trutamanya bila anak2 blk bercuti.
tahniah atie ucapkn kpd siti kerana tabah & sabar dlm menjg & mendidik anak2 siti yg istimewa itu.
Semoga ganjaran kesabaran siti akan dibalas oleh ALLAH di akhirat nanti.Mmg sungguh2 kagum..
Bkn mudah tuk menjg mereka...klu yg kurang sabar mmg akan mendera anak2 istimewa ini.
Sesungguhnya anak2 ini adalh anugerah yg trindah..& siti adalah seorg ibu yg dipilih oleh Allah utk diuji.Alhamdulilah,siti dpt melaluinya dgn tabah...
Ada masa nanti .atie ingin membaca kisah2 siti yg trdahulu..n3 yg lama2...semoga menjadi kekuatan tuk atie juga dlm mendidik anak2.
InsyaAllah

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...